zaterdag 21 oktober 2006

Kandy, ‘De tempel van de tand’

De wekker loopt erg vroeg af. Om 5.30 uur blijkt dat het mij is gelukt de wekker juist af te stellen. Piepierde piep piep piep. Het is tijd om op te staan, want …… het wordt licht. En ik wil opnieuw de volle dag benutten. Vlug de kleren aan, de tanden poetsen (met flessenwater want anders …… kun je ziek worden) en een ontbijtje. De belegkeuze is nog steeds hetzelfde pasta, pindakaas of jam. Genoeg voor mij, want gezien mij dieet mag ik toch maar twee boterhammen. En natuurlijk niet te vergeten de koffie, anders wordt ik niet echt wakker.

Om half zeven vertrekken we te voet naar het busstation. We nemen de speciale bus oftewel de Sri Lankeese Interliner, en dus de luxe met airco. Dat betekent, gewoon in de juiste bus gaan zitten. En als de bus vol is vertrek hij. En gelukkig duurt dat niet te lang. De ruim 30 mensen die daarvoor nodig zijn verzamelen zich in circa 20 minuten. En vervolgens rijden maar. En onderweg alles oppikken wat er nog toegevoegd kan worden aan de bus. En dat zijn er heel wat, want naast de zitplaatsen zijn er natuurlijk veel staan- en hangplaatsen. De totale capaciteit wordt zo maximaal benut. Na een rit van ruim 2,5 uur, door theeplantages, bergen, watervallen en palmen dalen we af van bijna 1800 meter boven peil tot 400 meter boven peil, de hoogte waar Kandy ligt.

Nadat we zijn aangekomen nemen we de benenwagen naar de tempel van de tand. Deze tempel is enkele jaren geleden getroffen door een zware aanslag en de gevolgen kan ik zien. Niet dat er beschadigingen zijn, maar de bewaking/beveiliging is behoorlijk aanwezig. Ik ga twee keer door de scan en daarmee wordt zeker gesteld dat ik geen wapens of andere explosieven bij me heb. Ook zijn mijn schoenen gevaarlijk (vanuit religie) dus die geef ik af. Op een plaats die speciaal voor westerlingen is, dus vlak voor de ingang. De lokale mensen hebben dan al lang hun sloffen uit.
In de tempel nemen we een gids. En in een rap tempo worden we door de tempel geleid. En het is opnieuw een prachtige beleving. De sfeer is iets anders dan 23 jaar geleden, toen waren er tempeldansers en muziek en was het heel druk. Nu is het minder druk en kan ik veel, toch nog voldoende, rustig bekijken. Ik zie opnieuw weer gouden boeddha’s en dit keer ook een kristallen boeddha en één in een hologram. Het schijnen hele bijzondere zijn, en omdat boeddha nu mee beweegt zijn er misschien meer mensen die in boeddha geloven?? Er werd veel geofferd. Vooral het tuincentrum moet gelukkig zijn met het boeddhisme. Allemaal bloemen die naar de knoppen worden gegooid, het zal wel ergens voor dienen. Als ik de tempel uitloop kom ik het beest tegen. De tempel olifant! En buiten de tempel nog één, deze wordt netjes geparkeerd. Op video heb ik daar een heel mooi shotje van gemaakt.

Na vele uurtjes reizen hebben we honger. En zoals westerlingen wel vaker verloopt belanden we in de PizzaHut. Voor mij wordt het een panpizza chicken Tandori. Het smaakt heerlijk en de cola blust voldoende!
Vervolgens staat een wandeling door Kandy op het programma. Langs het meer met vissen, schildpadden, vogels en geen krokodillen. Die staan vooralsnog alleen als versteende beelden hier. En door de winkelstaat, met piepkleine winkels die van alles verkopen. Hoe kleiner de winkel, hoe meer ze lijken te verkopen. Hoewel het meer voor mij vaak als rommel overkomt. 2e hands zakjes, oude camera’s waar nog rolletjes in moeten. En natuurlijk de tentjes met hapjes. Vaak ziet het er lekker uit, maar soms.... Dan is het onduidelijk of je cake of vlieg koopt!

Zo rond half vier willen we terug naar Nuwara Eliya, dus op zoek naar het busstation. En nog specifieker naar de juiste bus. Wat zoeken levert resultaat op en wij zijn de eersten. Dus dat wordt wachten …. , want het vertrek is pas als de bus vol is. Na ¾ uur wachten is de bus nog niet vol en vertrekt toch. Het is volstrekt onduidelijk waarom, maar toch ….. Gelukkig komt de bus snel vol en komt de bus ook overvol. Als de plaatsen op zijn kan er gerust nog iemand bij. En het hobbelen duurt dit keer lang. Het is al lang donker als we in Nuwara Eliya arriveren. Een bezoekje aan het internetcafé rond de dag af. Een berichtje naar de familie dat we veilig zijn en daarna een rustige avond thuis. Koffie, een plaatselijk heet tot zeer heet hapje en koffie.

Geen opmerkingen: