donderdag 30 oktober 2008

Detroit, een stad die de moeite waard is?

Vandaag staat Detroit op het programma. Het programma omvat een bezoek aan de Redvillage in Michigan. We hopen daar verschillende mensen te ontmoeten en daarna gaan we Detroit verder bezoeken. Rond 07.30 uur is het tijd voor het dagelijkse ontbijt. En zoals gebruikelijk is het effe zoeken naar de juiste ingrediënten. Ook dit keer lukt het weer om de maag te vullen. En dat blijkt achteraf niet handig!

Een korte bustour brengt ons naar de Redvillage. En daar wacht ons opnieuw een ontbijt. En tweemaal eten op de vroege ochtend is best veel. Zeker voor Nederlanders! Al bij aankomst wordt ons direct duidelijk dat we een warme ontvangst krijgen. Er staat een uitgebreide groep van 'hoogwaardigheids-bekleders' gereed. Mét dus het grand-breakfast. Op zich prima, maar met de tip van onze reisleider die alleen een koekje verwacht?! We kunnen niet anders dan heerlijk genieten van een uitgebreidt calorierijk ontbijt. Volgende week wordt het tijd om mijn gedrag te veranderen. En dus wat meer naar de fitness te gaan.

Na een uitgebreide kennismaking en het overbrengen van groeten van der achterbannen start een boeiende discussie. En leren we meer over het Amerikaanse zorgstelsel en de ouderenzorg. Steeds meer zaken begrijp ik en langzamerhand ontstaat het inzicht én dus de leerervaringen. Voor de liefhebber zal ik dit binnenkort eens in een mooie PowerPoint presentatie uitwerken. Een weblog is daar vast niet het juiste medium voor. Dus als je belangstelling hebt, laat het me weten!

We worden rondgeleid over de campus. Het is een terrein van circa 33 hectare en verschillende vormen van zorg worden aangeboden. Indipendent housing, nursinghome, homecare, living assistant, ik ken inmiddels alle begrippen. Wat vooral boeit zijn de 'Greenhouses'. Het is een vorm van kleinschallig wonen die enerzijds lijkt om wat ik ook in Nederland ken en mogelijk ook op onderdelen toch anders is. Ik ga me daar zeker verder in verdiepen, om te zien welke kansen daar liggen. Tijdens de lunch is de omvang van de groep maximaal. Er wordt nog een ploegje studenten binnengehaald en ik maak kennis met een student die haar roots heeft in Oregon. We hebben een fijn gesprek en ik leer meer over de Amerikaanse manier van leven en studeren. De reisafstanden blijken duidelijk anders, de OV-studentenkaart is dan meer een United-vliegticket?

Rond 14.00 uur ronden we de inhoudelijke ontmoetingen van de studiereis met een evaluatie af. We hebben veel gehoord en gezien en de uitwerking kost nog wat tijd. We spreken af dat er een verslag wordt gemaakt en de foto's gedeeld. Als je belangstelling hebt dan hoor ik dit graag, dan zorg ik ervoor dat je nog veel meer ...... over de resultaten van deze reis hoort .....!

Het verder middag - avond programma is vooral Leisure. Oftewel genieten van wat Detroit heeft. Dus een bezoek een het Ford Museum, een rondrit door de stad. Met als hoogtepunt het eiland in de Detroit rivier en een uitzicht op de skyline van Detroit én Canada. We gaan dit land niet aan maar mogen de skyline wel even zin. Tijdens de zonsondergang, dus best mooi.

De dag wordt afgesloten met een heerlijk diner. En prachtige afsluitende woorden. Morgen is namelijk de laatste dag en gaan we terug naar Nederland. En daar heb ik best veel zin.Wat mij betreft is het genoeg en ik verlang naar mijn gezin. En die is in Elst!

Geen opmerkingen: