dinsdag 28 oktober 2008

Drukke dag

Vandaag heb ik een heftig programma. Ik ga verschillende locaties bekijken, een lezing bijwonen op de universiteit van South Dakota en me verplaatsen naar Grand Rapids in Michigan. Oftewel een hele lange dag met tal van activiteiten.

Het eerste bezoek is aan Prairie Kreek, één van de locaties van de Good Sam in Sioux Falls. Als we binnenkomen, staat de koffie klaar. Volgens mij staat de koffie altijd klaar! In een gezellige huiskamer staan de verschillende smaken koffie klaar, en zoals overal vooral in de maat ‘groot’. De campus omvat 70 Lodge’s, of een oud Nederlands een serviceflat met 70 appartementen. Er zijn geweldige voorzieningen, zoals een zwembad, een wii, fitnessruimte en een uitstekend buffetrestaurant. Er worden veel activiteiten georganiseerd en voor een oudere die (sociaal) actief wil blijven is het volgens mij een geweldige plek. Rondom het complex staat 44 2-ouder-1 kappers. Mooi, luxe en een prima plak om te wonen. Vanaf een leeftijd van 55+, dus voor mij nog effen wachten.

Na de rondleiding op Prairie Kreek wordt het de echte prairie. Een busreis brengt me naar de universiteit van South Dakotha. In Vermillion, een stadje dat midden op de prairie staat bezoek ik de universiteit. Het blijkt een grote onderwijs instelling te zijn en er studeren vele studenten. In the middle of nowhere met studenten van every where. Blijkbaar is voor deze universiteit de locatie van minder belang en draait het vooral om de kwaliteit en naamsbekendheid. Onze reisleider Freek Lapré is hier gastdocent. Een lecture marketing geeft mij inzicht in de Amerikaanse manier van verkoop? Bij mij slaat de vermoeidheid wat toe, dus de aandacht was iets verslapt.
Vervolgens reizen we verder naar Yakton. Onderweg bezoeken we de Missouri. De Missouri is een bijrivier van de Mississippi en is de langste rivier van Noord-Amerika met zijn 4370 km. We stoppen bij een brug en nemen wat digitale-plaatjes. Aan de overkant ligt de staat Nebraska, één van de staten waar ik 25 jaar geleden ook een bezoek heb gebracht. Volgens mij is het hier bijna allemaal prairie, en dat is wat we het volgende uur in de bus beleven.

We gaan naar Yakton en bezoeken het Avera Yankton Care Center. Avera. Deze instelling heeft een ‘licentie‘ voor 74 plaatsen. En alle bedden zijn zowel gecertificeerd voor Medicaid and Medicare. Oftewel een breed zorgaanbod. Bij toenemende zorgvraag moet de klant helaas nog wel verhuizen in het complex! Helaas, maar het kan blijkbaar daar niet anders. Het zorgdossier is geheel gedigitaliseerd. Met handcomputers en oplaatpunten is overal de informatie te vinden. Het ziet er geweldig uit, zou het in de praktijk ook werken?.

Na de boeiende rondleiding volgt nog een lange reis. Oftewel vooral stilzitten, wachten, rondkijken, wachten, etc. Eerst naar het vliegveld van Sioux Falls (1,5 uur). Daarna een vlucht naar Chicago met daar een overstap naar Grand Rapids. En op de luchthavens vooral aandacht voor veiligheid. Op sokken en met weinig kleren door de verschillende controles. Of het er veiliger door wordt? In ieder geval komen wij aan het einde van de avond veilig op een moderne luchthaven aan. En staat de bus die ons naar het hotel brengt klaar. Als ik daar aankom is het inmiddels 01.00 uur en ik dus snel ga een tukkie maken. Morgen start de dag weer vroeg.

Geen opmerkingen: