woensdag 8 oktober 2008

Op presidentieel niveau reizen

Om 6.30 uur loopt mij wekker af. Het gaat een lange dag worden. Van Elst naar Paramaribo. Vele duizenden km met de benenwagen, auto, trein, vliegtuig, taxi, ...... Ik heb er zin in. Om 7.24 uur vertrek mijn trein. Het eerste stuk samen met Harm. Opgepropt in de trein, Harm stapt uit in Ede, ik verder. In Utrecht een overstap en op naar Schiphol. Onderweg een boeiend gesprek met een ING-man. Hij verzorgt communicatie en informatie. Best van belang de afgelopen weken met al dat nieuws over banken. De aandelen fortis zijn het niet meer.


Precies om 9.14 uur stap ik uit op Schiphol, het kan niet beter. Een korte wandeling brengt mij naar vertrekhal 3, balie 19. Er staat een heeeellllleeeee lang rij. Ruim 400 mensen die ook naar Paramaribo willen. Gelukkig reis ik op presidentieel niveau, onze wachttijd is beperkt. De douane kan zich vinden in mijn vertrek, oftewel bijna alle lopende facturen uit Leeuwarden betaald?


Ik ben ruim op tijd, dus op naar de lounge. Een bakkie koffie en effe wachte.. Om 11.00 uur worden we bij de gate verwacht en mag alle wat staal is in een bakkie... Daarna weer effe wach... en dan naar binnen. Op naar onze presidentiele zetels. Het blijkt toch KLM. Het toestel van de SLM is in onderhoud en daarom is de vlucht overgenomen door de KLM. Wat mij betreft geen bezwaar en daarmee de orginele World Busniss Class. Ik zit heerlijk comfortabel op de eerste ri van het upperdeck. En gedurende de volgende 9 uur ben ik prima verzorgt. Prima drinken, heerlijk eten en samen met de president (van Suriname) gegeten. Lam en bief, heerlijk klaargemaakt. En ondertussen wat doezelen, lezen en schrijven. Het kan niet beter.


Om 17.00 uur lokale is het zover, we landen. Op Zanderij, een plekje dat een uurtje rijden vanaf Paramaribo ligt. En daar blijkt dat we daadwerkelijk met presidentieel eer worden ontvangen. De rode-loper wordt uitgelegd en de erewacht staat klaar. Het volkslied wordt gespeeld en we mogen uitstappen. Dit keer dus 'we', wat volgens mij dit keer meer bedoeld was voor de president die daadwerkelijk achter ons zat dan dat het voor mij bedoeld was. Maar het voelde prima. We hebben nu toch gegeten met de president van Suriname?


Vervolgens snel door de douane, we mogen naar binnen. En lang wachten op de koffer. . Rond 18.15 uur lokale tijd is alles rond en lopen we de hitte tegemoet. Onze taxi staat klaar en met hoge snelheid wordt ik naar Tor gereden. Het bekende hotel in Paramaribo. Inchecken, een drankje op een tropisch terras en zoals Jan Buitenhuis het noemt, onder de vette lappen. Moei en voldaan is dit deel van de reis nu klaar.
Hier is het nu 21.45 uur, in nederland 2.45 uur. Ik stop er mee.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, hoor, het zal ook niet...jij moet weer zonodig over een rode loper.....tsssss!!
We wachten met spanning op de hotelkamerplaatjes, maar dat wist je al, hihi....
liefs, betty

Anoniem zei

lieve papa
ik heb een negen en een half voor engels en ik heb een 10 voor NT boeken!!
kusjes van christien

Anoniem zei

Hey, onder de vette lappen... :) Leuk hoor, veel plezier daar!

Latur

Anoniem zei

Hallo Jan Luursema,
Leuk die weblog, zo weet ik een beetje wat m'n broer en jij daar uitspookt. Je schrijft erg leuk, we genieten ervan in Ouddorp aanzee. Hier ook mooi weer maar qua temparatuur gaan jullie het winnen!
Nog een paar goede dagen daar in Parimaribo gewenst en doe de groeten aan Kees.
Groet van Martin Vermeulen & gezin