zondag 12 oktober 2008

Prijs de Heer, halleluja

Vandaag is het zondag. Dus ga ik op zoek naar een kerkdienst. Ook Lucas heeft mij getipt om vooral in Suriname een kerkdienst te bezoeken. Ik laat mij leiden door de receptie van mijn hotel, waarbij ik aangeef, dat ik vooral een levende gemeente wil bezoeken. Een vriendelijke dame tipt me daarom een gemeente in de Verlengde Keizersstraat. Het wordt daarmee een evangelische dienst, luidt en duidelijk. De gemeente heeft als naam "Nieuwe Generatie Gemeente Gods Bazijn". De lijkt me echt wat en aansluiten bij mijn verlangen om wat ervaringen, ook op dit terrein, op te doen.

Om 9.00 uur wordt ik verwacht en Gods zegen wordt me bij de ingang al toegewenst door de ontvangstcommissie. Het blijkt dat ik terecht ben gekomen in een vol evangelische gemeenschap. Op het podium staat het koor en een gebedsteam in kringgebed bij elkaar. De voorzieningen zijn perfect, onze Heer verdient het beste. Het ziet er zeer verzorgt uit, de dienst wordt opgenomen op high-definition video en het gebouw en aankleding is topie! De dienst start op Suriname wijze. Uiteraard met veel opwekking, muziek, handklappen, dans, banieren, etc. Helaas zijn de liederen mij onbekend en is de Nederlandse opwekking niet bekend. Het blijkt dat het een zeer speciale dienst is. Een predikant en een team van oudsten wordt ingewijd.

Aan het begin wordt gevraagd wie voor het eerst aanwezig is. Ik natuurlijk, en nog diverse anderen. We mogen gaan staan en worden speciaal welkom geheten. We worden toegezongen en ontvangen van diverse aanwezigen, de zegen Gods. Dit moet dus wel goed gaan. En uiteraard krijg ik een blaadje, wie deze gemeente is en wat de ambities zijn. In ieder geval willen ze de naam van Jezus bekendmakenen verheerlijken. En dat lukt goed. Het is een lofprijzingsdienst met bejubeling van onze Heer. Daarbij ook de inzegening van de predikant met oliezalving. Kortom veel leven en tal van zaken die mijn aandacht vragen.

De preek gaat over de genade. De predikant werkt het heel mooi uit en laat zien wat genade betekent en wat het voor mij betekent. Enkele gelijkenissen komen langs en de vertaling naar de praktijk wordt helder gemaakt. Leven uit Genade is toch geweldig, Amen. De predikant is behoorlijk gericht op de gemeente en regelmatig wordt instemming gevraagd : Amen. Zo nu en dan is er applaus en tussendoor wordt nog even opgeroepen om een auto te verzetten. het is een bomvolle kerk en blijkbaar is er buiten een parkeerprobleem. Ze willen de buurt niet tot overlast zijn. Ook de politiek komt nog langs en het gaat dan over Bouterse en genade. Ik ben benieuwd hoe deze gemeente in Paramaribo bekend staat?

Na bijna 2,5 uur komen de mededelingen. Er zijn tal van activiteiten de komende week. En over enkele momenten start de 2e dienst, in het Surinaams. Het blijkt dat tal van mensen blijven zitten om nogmaals een lofprijzing mee te maken! De 2,5 uur voor deze dienst zijn te kort en daarom start met ingang van 1 november de 2e dienst wat later. Deze dienst heeft wel voldoende uitloop en kan gerust tot 17.00 uur doorgaan.

Hiermee ben ik weer een ervaring rijker en is me opnieuw duidelijk hoe geweldig de genade van God is! Prijs de Heer. Amen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi papa!
zeg praten ze daar vloeiend nederlands of nederlands met een acstent??
groetjes van christien

Margreet zei

Ha die Jan!

Leuk om zo wat van je te horen. Succes en veel plezier nog de laatste dagen!

grt
Margreet