donderdag 16 oktober 2008

Weer thuis in Elst

Het is effe reizen van Paramaribo naar Elst. Eerst met een auto van het hotel naar het vliegveld. Een tripje van bijna 1 uur autoriijden (40 km). Het is me geheel onduidelijk waarom het vliegveld zover buiten de stad ligt. Er is volop ruimte om het dichter bij de stad te leggen. En volgens mij kennen ze geen milieuwetten die dit kan bemoeilijken. Maar vooruit, het is best een leuk ritje. Langs het voormalig goudlijntje, hoewel deze bij helemaal weg is. En dan kom je op, zoals het in de volksmond klinkt uit op : Zanderij. Het einde van de geasfalteerde weg. Andere schrijven de naam van de luchthave als J.F. Pengel, maar die naam wordt door velen niet gebruikt. Het is een vernoeming die blijkbaar voor sommigen waarde heeft.

Mijn vliegtuig heeft vertraging, en niet z'n beetje ook. Ruim 3 uur vertraging, dus dat wordt rondhangen. Gelukkig is er Internet en kan ik wat werk verzetten. Als ik terug ben is een groot deel van mijn mail weggewerkt. In de lounge zijn de Surinaamse hapjes lekker, dus dat scheelt. Iets na 20.00 uur lokale tijd kan ik eindelijk het toestel in. Dit keer vlieg ik met een toestel van Corsairfly.com. Gezien het grote onderhoud aan de ene boeiing van de SLM is dit keer de vlucht door deze maatschappij overgenomen. En daarmee is het comfort véél minder. Je kunt de stoelen niet ombouwen tot bed en dus wordt het een gebrekkige nachtrust. Na een lange zit (9 uur) landen we om 11.00 uur op Schiphol.

Ik wordt welkom geheten door de drughonden, de douane, de controle, de marechaussee, de douane, de controle, etc. Ja, als je uit Suriname komt ben je een potentieel risico voor de Nederlandse samenleving! Wit goud? Eindelijk met koffer door alle controles wacht de NS. Rond 14.30 uur, lokale tijd ben ik terug in Elst. Moei, maar met een goede herinnering. Ik heb een waardevolle bijdrage mogen leveren aan de plannen voor het St. Vincentius Ziekenhuis én ik heb opnieuw een mooi land mogen bekijken.

Hiermee komt, voor dit moment, een einde aan deze dagelijkse weblog. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Ik heb diverse reacties op de weblog gehad en ook diverse rechtstreekse mails ontvangen. Ik vind het fijn als je een reactie geeft! Als je het liever niet op de weblog zet, stuur het dan rechtstreeks naar j.luursema@aag.nl. Mocht je nog een keer willen meelezen, dan komt binnenkort weer een kans. Op 25 oktober vertrek ik naar Amerika voor een studiereis van één week. Ik heb het voornemen om opnieuw een weblog bij te houden. Althans, als er lezers zijn!?

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Jan (en andere lezers),

Ja hoor, er zijn (waarschijnlijk vele) stille lezers. Ik geniet er van omdat jij zo op je geheel eigen manier je ervaringen deelt. Ik zie in gedachten (dat heb je als hoorspelliefhebber) je achter je laptop zitten. Daaraan draagt ook je taaltechniek en het niet herstellen van tikfouten bij. Kortom, ga zo door. Ik ben benieuwd naar je VS-ervaringen!

Groeten, Wolter