zondag 26 oktober 2008

Zondagochtend, de Amerikaanse gewoonten

De wekker staat ingesteld om 08.00 uur. Dit is geheel overbodig want door het tijdsverschil denkt mijn biologisch klok dat het dan allang middag is! En dus ben ik om 05.00 uur wakker. Na nog wat dommelen sta ik rond half acht op. Het water van een lekkere douche laat ik over mijn heen starten. En zoals alles in Amerika is ook dit GROOT. De ruimte is ruim voldoende, de douchekop is groot en van waterbesparing hebben ze nog niet gehoord. Ruim voldoende handdoeken op voorraad en ik vraag me af wat ik met al die 10 handdoeken moet? Dit geld overigens ook voor de kussens op mijn ben, wat moet je nu met 6 kussens?

Het ontbijt is iets lastiger. Het gewone brood is niet te vinden, de worsten, bonen, spek en andere calorierijke ingrediƫnten wel. Als je koffie besteld, krijg je een kan van 0,75 liter en ga zo maar door. De reccesie heeft hier nog niet toegeslagen.

Uiteraard is er vanochtend kerk. Er is volop keuze en de groep gaat verschillende diensten bezoeken. Reformed, Baptist en Luthers. Ik kies voor Luthers omdat de organisatie die we de komende dagen bezoeken ook Luthers is, en ik reuze benieuwd ben hoe het daar is. Om 09.15 uur komt mijn taxi voorrijden. Greg Witlox van de Good Sam komt ons ophalen en met een groepje van 4 reisgenoten (Jan, Bart, Pleun en ik) gaan we op stap. Het eerste dat opvalt is de grote auto. Ik dacht dat mijn auto ruim was, maar deze ...... De schuifdeuren zoemen elektrisch dicht en we zoeven over de wegen naar onze worship. Het is een tochtje van circa een half uur en onderweg maak ik kennis van Souix Falls. Het is een ruim opgezette plaats, met ruime huizen. Bij veel huizen staan bordjes in de tuin. Er zijn binnenkort verkiezingen en dus worden overal voorkeuren op deze bordjes aangegeven. Er zijn verkiezingen voor een nieuwe president en ook voor de senaat, het Huis van Afgevaardigen en wat al niet meer. Moesten we in Nederlands ook eens doen! Niet ieder jaar, maar gewoon eens per 4 jaar alles tegelijk. De 2e kamer, provincie en gemeente en misschien gelijktijdig de Europese en de waterschappen. Wel zo handig toch!

Om 09.45 uur start onze dienst. De dienst van 08.00 uur is afgelopen en we moeten om 11.00 uur klaar zijn, want dan start de 3e dienst. Het is vandaag een bijzondere zondag, hervormingsdag. Onze gemeente heeft gekozen om dit te koppelen aan belijdenissen van de jongeren (14/15 jarigen) en de start van catechisatie (10/11 jarigen.) De dienst start met een liturgische dansgroep. Best mooi. Daarna volgt de rest, waarbij het mij opvalt dat de er veel ruimte is voor de inbreng van de gemeente. Na afloop bekijk ik de nieuwbouwplannen. Wat vooral opvalt zijn de ruime parkeerplaatsen. Met plaats aan zowel noord-, oost-, west- en zuidzijde van het gebouw!. Ik begrijp dat de Amerikaan de omvang van de parkeerplaats plant op de benodigde piekcapaciteit. Terwijl wij in nederland kiezen voor een gemiddelde? Wat dus nooit klopt?

Na afloop van de dienst worden we meegenomen door Greg. We komen terecht in een restaurant voor een brunch. Hoewel, gezien de omvang van het buffet het ook best diner zou kunnen zijn. Vanaf 11.00 uur zitten we te bunkeren, we verwachten dat dit dus Amerikaans is. Volgens mij moet ik vanmiddag nog maar een eindje gaan wandelen. Om weer op niveau te komen. Het is wel gezellig en we bespreken de actualiteiten en komen zo veel meer te weten over het huidige Amerikaanse leven. Zowel in de politiek, als op school en als op het werk. De komende dagen kan ik deze kennis zeker benutten. Om 12.30 uur ben ik terug in het hotel en als eerste heb ik deze weblog biijgewerkt. Misschien vanavond nog een keer?

Geen opmerkingen: