woensdag 2 juni 2010

Een lange reis naar Hestheimar

Op de gebruikelijke tijd zijnde 6.45 uur begin iets te piepen. Dat was de wekker. Dit keer niet om aan het werk te gaan maar wel om op te staan. Vandaag start de reis van Bob en mij naar IJsland. Bob heeft alle examens afgerond en verwacht allemaal voldoendes. Er zijn dus meer dan voldoende redenen om een mooie reis te maken.

We kunnen rustig wakker worden, een douche nemen en een ontbijtje. Ons vliegtuig vertrekt pas om 14.00 uur van Schiphol, dus we hebben alle tijd. Rond half negen zijn we echt helemaal klaar, alles ingepakt en gaat het feest beginnen. In de nieuwe Picasso snellen we naar Schiphol. Onderweg nog een wat drinken en de omvang van de files valt mee. Rond 10.00 uur zijn we al op de luchthaven en er is een plaatsje op P3 voor gereserveerd. De creditkaart geeft toegang en de bomen openen zich. Alleen nog een plekje vinden tussen de duizenden auto's. Bob schrijft het rijnummer op, anders wordt het op de terugweg wel erg zoeken.

We zijn te vroeg bij de incheckbalie, dus wachten maar. Deze is pas om 11.00 uur open. Rond 10.59 uur is er nog geen teken van leven en ik vraag me af of het brabantse kwartiertje gaat gelden. Maar we blijken toch op Schiphol, om 11.00 uur komt een vriendelijk dame die ons verder helpt. De zelf uitgeprinte boardingpass blijkt niet goed en we ontvangen een nieuwe. Gelijktijdig raken we van onze koffers af, het gewicht is oké! We kunnen op de terugweg nog gerust wat as meenemen.

We blijven in de schengenzone (IJsland = europa), dus de controles vallen mee. Uitstaande boetes worden niet gecheckt en alleen al het metaal moet af. Bob heeft zijn messen in de koffer, dus ook hier komt het goed. We nemen in de wachttijd een Starbucks (dit kan in Nederland bijna alleen op Schiphol), een hamburgtje bij de concurrent van de baas van Bob en ruim op tijd zijn we bij gate C9. Ook het toestel is ruim op tijd, prachtig! Maar we moeten wel wachten. Om 13.30 uur mogen we naar binnen.

Vervolgens is het weer wachten. We hebben de juiste zitplaats en zetelen ons, uiteraard met de beperkte beenruimte. We vliegen tenslotte en dat is vooral oproppen in een boeingkje. 757-200 in dit geval. Om het goedkoop te houden neemt Icelandair de goedkope startbaan, dus we taxien wat af. En dan gaat tie. Effe loeien, vaart maken en de lucht. Prachtig, het is helder weer en we hebben goed zicht. Al snel komt de kustlijn inzicht en daarna water. Volgens mij bestaat vanuit de lucht de aarde vooral uit water. Dus ik pak een tukje, we gaan vandaag 2 uur missen. In IJsland is het twee uur eerder.

Rond 15.30 uur locale tijd landen we op Keflaf. Prima piloot, hij weet de baan goed te vinden. En tevoren was er een goed uitzicht op IJsland. Wat een natuur, prachtig. het belooft een mooie reis te worden. We worden onthaalt door een chauffeur met ons naambordje en het brengt ons naar Geijser. Het verhuurbedrijf van auto's. Een goede AWD (Nissan, ...) staat klaar. Scheuren maar, zo druk is het op IJsland niet. De maximum snelheid is 80 KM, maar files hebben we nog niet gezien. En dat is een hele verademing.

Na een ritje van circa 150 km komen we op onze eerste bestemming. Midden in de natuur een paarden pension. Met een goede accomodatie voor overnachting. De Hottop staat klaar, dus deze gaan we zo maar eens proberen. Op zijn IJslands. Buiten met een uitzicht in de natuur. Om 20.00 uur wordt een diner klaar gemaakt, door de heer des huises. We zijn reuze benieuwd. Voor dit moment is iedereen weer even op de hoogte van onze belevenissen.

Anoniem zei

Dag Jan en Bob, Zo te lezen eengoede reis gehad, met helder zicht. Het verslag was goed leesbaar. De spelfoutjes zal ik je vergeven. Bob: hou je vader een beetje in toom: hij mocht eens macho gevoelens gaan krijgen in zo'n dikke 4WD. Een goede nachtrust gewenst en kruip op tijd achter de vette lappen. gr Jan B

betty zei

Ha,
Mooi weer daar zeg! of nog wel frisjes?? Ben benieuwd naar het eten en andere foto's....
veel plezier en op tijd gaan slapen hoor...
liefs, betty/mama

christien zei

hoi papa!

wat fijn om te horen dat jullie goe zijn aangekomen.
wel zielig dat jullie 2 uur missen
ik vroeg me trouwens af als jullie terug komen dat jullie dan een waaier voor me mee willen brengen, dat zou ik heel erg leuk vinden :)