zondag 6 juni 2010

Weer naar huis, het zit er op

Vandaag de laatste dag IJsland. Na opnieuw een goede nachtrust (dit keer met goede gordijnen zodat het ook nacht lijkt) start onze laatste dag in IJsland. Het is zondag, dus om 7.30 uur IJslandse tijd (9.30 uur Nederlandse tijd) start onze kerk. Via de netbook en wifi op onze hotelkamer leggen we contact met onze eigen vertrouwde Koepelkerk in Arnhem. De technologie doet het goed en Gerben (ouderling van dienst) en Gert (predikant) komen luid en duidelijk door. De muziek is door de lage baudrate wat minder. Dit ligt vast niet aan de kwaliteit van de band ‘Sing It Out’, want die doen het altijd goed. Ook dit hotel heeft een gebruikelijk ontbijtbuffet, met gelukkig koffie. Dit is nodig voor mijn start-up. Bob vergeet bijna zijn zwemtas (moet nog terug na het uitchecken), maar na deze hindernis is onze route helder. Reykjavik uit en naar de Bleu Lagoon.

The Blue Lagoon, Bláa Lónið in het IJslands, is de naam van een geothermaal bad in de buurt vlak bij het vliegveld van IJsland. Het bad, of eigenlijk een meer, ligt in een oud met mossen begroeid lavaveld. Het water heeft een temperatuur van 39 graden Celsius en bevat ongeveer 2,5% zout. Het warme water is een bijproduct van de geothermische elektriciteitscentrale. Het water is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren dat het een lichtblauwe, bijna opaliscerende kleur geeft. Het bad trekt veel mensen met de huidziekte psoriasis omdat het water een helende werking zou hebben. Na een bezoek van circa 2 uur komen we helemaal genezen uit het bad. We vonden het stoombad wel erg heet, maar de Lagoon was prima.

We toeren nog een ommetje en vroeg in de middag leveren we de auto af bij het verhuurbedrijf. De krassen die erop zaten bij aflevering konden we niet meer vinden, bedekt onder het stof. En we hebben geen deuken toegevoegd, dus zonder schadeclaim zijn we door het bedrijf naar de vertrekhal gebracht. Inchecken was zo gepiept en daarna de gebruikelijke activiteiten van de luchtreiziger. Wachten, wachten, rondhangen, etc. Vervolgens instappen en wegwezen. Wachten, wachten en na een prima vlucht de landing op Schiphol. Wachten, wachten, koffers naar P3 en naar huis. Om 23.30 uur zijn we veilig in Elst aangekomen. Een mooie, prachtige rondreis op IJsland zit op. De middelbare schooltijd van Bob is op een waardige manier afgesloten.

IJsland is echt een prachtig land. Waarom? De natuur! Spuitende geisers, watervallen, ruig landschap met rotsen, maar ook vele warmwaterbronnen. Rij je eerst door uitgestrekte lavavelden, zit je een paar minuten later opeens tussen de kraters. Loop je het ene moment op een zwart strand en vaar je het volgende moment tussen de ijsbergen. IJsland is telkens weer verrassend en dat maakt het land zo leuk. Het is er lekker dunbevolkt, en er is voldoende ruimte. En in juni is het de hele dag licht en is er volop de gelegenheid om daar van te genieten. Ook zin om een keer op IJsland te kijken?