zondag 29 januari 2012

Uitersten op één dag

Vandaag ga ik zuid waarts in Ethiopie. Het doel van deze dag is een verplaatsing naar Awasse, een stad die 5 reisuren zuidelijk van Addis Ababa ligt. De hele weg is al geasfalteerd en het is circa 300 km. Sommige delen zijn best goed en er kan hard gescheurd worden. Daardoor is het een afstand die goed te overbruggen is. We hebben een plan gemaakt om rond 7.00 uur te vertrekken. Dit mislukt, het wordt afrika-time. Oftewel we vertrekken dus rond 8.00 uur. Als echte 'ontwikkelingswerkers' is onze auto een Toyota Landcruiser. Zo'n bakbeest met een grote grille, als je iets raakt valt de schade aan je eigen auto mee. Met daarin een motor die we tegen een stootje kan. Het is dus een prima reismiddel.

We vertrekken vanuit Addis Ababa en verlaten de grote stad. De eerste tegenstelling is helder, de krioelende menigte en het lege landelijke gebied. Een gedeelte van het stuk wat we rijden ziet er uit zoals velen het waarschijnlijk verwacht. Groot, wijds, droog, hier en daar een hutje. Onderweg wel steeds mensen maar ook zichtbare armoede. We passeren dorpjes en het wordt me duidelijk dat water hier geen automatisme is. Veel karren met plastic vaten en tanks zijn onderweg, vaak bemenst met kinderen. Ook kuddes zijn veel onderweg, ook vaak begeleid door kinderen. Oftewel ik zie vandaag heel veel kinderarbeid. Hoe verder we van de stad afkomen hoe droger het wordt. Totdat we Awasse naderen, dit ligt namelijk aan een meer. Het is een heel groen gebied! De tegenstelling tussen droog en nat is het volgende verschil.

Onderweg is er zo hier en daar bedrijvigheid. Er zijn (mogelijk Nederlanders) die grote kassen hebben gemaakt. En bloemen voor de export telen. Heel erg groot en veel. Er zijn chinezen die hele grote compounds hebben gemaakt. Met heel veel 'eigen' bedrijvigheid. En wat de Ethiopiers er precies aan hebben weet ik nog niet. Er is een zichtbare tegenstelling tussen dit soort complexen en de lokale bedrijvigheid.

Rond 13.00 uur komen we aan in Awasse. We gaan onze hotels opzoeken. Voor mij is een plaats geboekt in Lewi Resort. Het is een luxe plek en als tourist is het gewoon een heerlijke plek. Een plek aan het meer, een prachtige zon en circa 25 graden met een lekkere wind. De tegenstelling is helder: koud in Nederland (toch?) en heerlijk weer hier. Een koud biertje en een mooie inrichting. Aapjes in de tuin en prachtige vogels bij het water. Bijna alles is er, behalve de familie en vrienden. Dit is wat ik op zo'n moment wel erg mis. Als je druk bent en veel beleeft gaat de tijd snel, maar op z'n moment van genieten mist er toch iets. Gelukkig maar! Overigens heb ik inmiddels het gevoel dat ik al een maand onderweg ben. Ik heb zoveel meegemaakt.

Rond 16.00 uur ga ik samen met mijn reisgenoten (de lokale consultant van Mary Joy) op verkenning. We gaan een bootje charteren en op zoek naar nijlpaarden. We maken een deal dat we alleen betalen als we de nijlpaarden ook zien. En dus zien we deze, want ze willen natuurlijk ons geld. Het is een prachtige tocht over het meer. Daarna gaan we nog een biertje drinken en ondertussen een trouwerij bijwonen en uiteraard een restaurant bezoeken. Rond 21.00 uur ben ik terug in het hotel. Nog even de weblog bijwerken en daarna van de maan genieten. Het is hier prachtig, en dan slapen. Morgen gaan we in Awasse de werkzaamheden van Mary Joy verkennen. Ik verwacht een grote tegenstelling tussen de luxe in het hotel en de doelgroep van Mary Joy...

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jan,

Vandaag even je verslag gelezen. We hebben geprobeerd te skypen, maar je was niet online. Nu lees ik waarom. Het is wel een land met tegenstellingen. 't Is hier inderdaad koud en vanavond heeft het gesneeuwd. Mij lijkt dat temperatuurtje van daar wel wat!
Voor de laatste week nog heel veel (werk)plezier en ben je nog eens online??
Groetjes: Ineke&Pieter