vrijdag 23 maart 2012

De 2e congresdag

Na een goede en best lange nachtrust is er een nieuwe dag. Een dag waarop de zon opnieuw geweldig opkomt en ons tegemoet lacht. Een dag met nieuwe uitdagingen en dit keer de uitdaging om een volgende stap in het strategie proces voor Mary Joy te maken.  Na een Ethiopisch ontbijt kunnen we vandaag wel op het afgesproken tijdstip starten. We sliepen allemaal in de onmiddelijke omgeving, dus heel moeilijk was dat ook niet!

De dialoog van gisteren wordt goed voortgezet. Het is inmiddels tijd om zelf ook wat directe feedback en input te geven. Ik heb een presentatie voorbereid en deze inmiddels aangevuld met diverse actuele zaken uit de discussie.  Ik geef hiermee een lichte sturing op de uitkomst, niet teveel maar wel een beetje. En ik probeer de deelnemers vooral aan het denken te zetten over de visie van Mary Joy. De visie op welke wijze Mary Joy een bijdrage gaat leveren aan de verandering van levens van kinderen en vrouwen op de locatie waar ze aan het werk zijn. Een verandering die alleen kan plaatsvinden als er een keten van ‘services’ wordt geleverd zodat daadwerkelijke verandering mogelijk is. Het blijkt een lastig onderwerp en sommige pakken de boodschap goed op. En zoals altijd er zijn er ook die er moeite mee hebben.

De lunch is zoals gebruikelijk op deze locatie, ik weet inmiddels wat het inhoudt. En in de middag staat voor de ‘Strategic Critical Issues’ op de agenda. Ze worden gerangschikt, gelabeld en uitgebreid besproken. Opnieuw kan iedereen zijn punt maken. Het tweede deel van de middag verzorg ik een workshop over ‘Strategic Option’. Het lukt me de groep een waslijst aan opties te geven en deze te voorzien van een ranking. De lijst is niet compleet maar gaat vast een goede bijdrage leveren aan het strategisch plan dat we ontwikkelen.

Rond 17.00 uur is het tijd voor het middagdrankje. In aangename setting spreken we verder over de opties en het programma voor morgen en de rest van volgende week. We hebben ideeen maar zijn ook afhankelijk van anderen. Eerst gaan we het zaterdagprogramma afwerken (we werken dit keer ook op zaterdag) en op maandag zien we wel verder. Vast dat we dan voor de verdere dagen goede afspraken kunnen maken.  Ondertussen spreek ik wat door met enkele deelnemers en uitgenodigde stakeholders. Enkele deelnemers blijken ook op TV bekende mensen. Zo is één van de vrijwilligers de maker van de lokale idols en neemt ook een bekende artiest deel aan het programma. Hij heeft ooit een optreden in Nederland gehad, uiteraard in Carré. Thats the place to be.
Aan het einde van de dag werk ik mijn dagboek bij. Helaas kan ik het niet uploaden, de internet verbinding werkt niet goed. Morgen maar even een andere plek zoeken om dit deel te delen. En nu je het leest blijkt dat gelukt te zijn. Alleen de foto's volgen later. Tot morgen!

Geen opmerkingen: