zondag 25 maart 2012

Zondag, Rustdag & Inspiratiedag

Vandaag is het zondag en daarmee een rustdag voor het werk. Hoewel er in Ethiopie op best nog veel plaatsen gewerkt wordt. Als je langs wat nieuwbouw projecten loopt zie je dat op een aantal nog gewerkt wordt. Blijkbaar is er voor sommige projecten haast. In ieder geval heb ik vandaag geen haast. Rond 11.00 uur begint de kerkdienst dus ik kan rustig opstaan en ontbijten. En dat doe ik dus ook.

Iets na de klok van 10.00 uur (en in Nederland is het tijdverschil nu nog maar 1 uur dus daar is het 9.00 uur) vertrek ik te voet naar de kerk. Het is ruim een halfuurtje lopen. Onderweg begin ik maar vast met geven, ik heb een pakje 1 brrr briefjes mee en dat deel ik uit aan zwervers die ik tegen kom. Het is niet moeilijk om dit kwijt te raken. Als ik rond 9.45 uur bij de kerk uitkom is de dienst in het Amarisch nog in volle gang. Ik schuif van achteren aan en zie een high-tech kerkdienst. Ik schat dat ruim 500 mensen betrokken zijn in een gebouw waar vele gemeenten in nederland van likkebaarden.  Op een groot toneel staat een complete moderne banduitrusting, de bijdrage van de predikant verschijnt in HD kwaliteit op diverse opgehangen LCD schermen. De kwaliteit van licht en geluid is hoogwaardig en ons technische team uit de Koepelkerk zou hier zeker inspiratie op kunnen doen.

Rond 11.00 uur stopt het Amarische deel en worden deze verruild voor de Engelstalige bezoekers. De dienst wordt nu voller en ik schat dat er circa 800 mensen zijn. Volgens mij zijn er ruim 1.000 zitplaatsen. De lofprijzing start en ik ben terechtgekomen in een heldere evangelische gemeente waar het ‘knalt’! Van enkele liederen ken ik de nederlandse versies en meezingen met een stevige band/zanger is ook niet heel moeilijk. Zelfs niet voor mij. Het instemmende Amen de handen heffen, applaus voor Jezus, Praise de Lord, AMEN. Harde muziek, beamers die projecteren en een zangkoortje van 10 personen met goede draadloze microfoons maken het geheel compleet. De hoogwaardige investeringen en de uitstraling staat best in schril contrast met de situatie onder de armen die 500 meter verderop leven. Ik weet dat deze gemeente ook daar een bijdrage levert en bijvoorbeeld via ZOA contacten heeft en support aanbiedt. Ik vraag me af hoe zij tegen dit soort gemeenten aankijken? De boodschap in de dienst is mooi. Het gaat over onze ‘mind’ en de plaats die Jezus heeft. Een helder oproep om Jezus op de juiste plaats te stellen en dus een christo-centrische preek. De boodschap wordt helder neergezet en komt bij mijn en vele vast heel goed over. De mensen zijn gastvrij en de onderlinge liefde is zichtbaar en voelbaar. Heel leuk en fijn om mee te maken.

De dienst duurt 2 รก 2,5 uur en na afloop vertrekt een heel wagenpark. Aan de kentekens zie ik dat er ook UN personeel en CD staf van deze gemeente lid is. Daarnaast is het Ethiopische deel niet onbemiddeld, veel van de auto’s zijn duidelijk bovengemiddeld voor de lokale situatie en soms ook bovengemiddeld in relatie tot bijvoorbeeld onze Koepelkerk gemeente. En gelukkig ook normale auto's en busjes, zie foto. Overigens is de verlossing door Jezus helder gepredikt en was het een fijne woordverkondiging.

Na de dienst loop ik op mijn gemakje terug. Ik neem een pizza’tje en ontmoet een man waarvan zijn neef in nederland woont. Deze werkt bij DHV en doet iets met water. We keuvelen wat aan en vervolgens ga ik terug naar mijn hotel. Ik probeer wat te klooien op internet en dit geeft opnieuw problemen. De afgelopen dagen loopt het niet meer soepel en ben ik overgeleverd aan technologie die het niet altijd doet. Het blijft een kwestie van accepteren zoals het is, er is niets aan te veranderen. Soms doet ie het wel en soms doe tie het niet. En dus is skype de laatste dagen een steeds groter probleem!

Geen opmerkingen: