maandag 28 oktober 2013

Hernieuwde kennismaking met oude bekenden

Wakker worden is vanochtend niet moeilijk. In een vliegtuigstoel gaat dat vrij eenvoudig. Hoogstens wat stijfjes. Het ontbijt op ‘bed’ komt langs. Glaasje jus-de-orange, kopje koffie, mini-mini croissant, maar wel op ‘bed’. Ik nader een nieuw geografisch hoogtepunt in mijn leven. Ondanks de vele reizen die ik heb gemaakt ben ik nog nooit op het zuidelijk halfrond geweest. En dat gebeurt vroeg in de ochtend van 28 oktober! In het vliegtuig van Kenya Airlines. We naderen Nairobi in Kenya, waar we moeten overstappen op een toestel naar Addis. Eigenlijk vliegen we dan weer een beetje terug naar het noorden.

Om 11.50 uur lokale tijd (+2 uur tov Nederlandse wintertijd) staan we op Bole Airport, het vliegveld van Addis Ababa. Vrij snel passeren we douane en de koffers staan al op de band. Het vinden van de airport transfer kost wat meer moeite. Er gaat iets mis bij het ophalen. Een paar telefoontjes en wat inventiviteit verder hebben we contact. We gaan Addis in en snuiven de geur van deze stad op. Herkenbaar van eerdere reizen, herkenbare straten, gebouwen, sloppen, weg en weg weg. En de constructiewerkzaamheden zijn in volle gang. Er wordt een nieuwe rail aangelegd en daarmee staat de stad voor een groot deel op de kop. Uiteraard weet de chauffeur het hotel te vinden en we checken in. Op voorstel van Mary Joy zitten we in een ander hotel dan vooraf bedacht. De referenties op internet waren slecht, maar de praktijk blijkt best mee te vallen. We zitten dit keer in Top Ten Hotel. Het is wel wat ambitieus, maar het lijkt prima te doen.

Om 15.00 uur is ons eerste werkoverleg. We bespreken de actuele situatie en maken plannen voor de komende dagen. Bezoeken, gesprekken, een reis naar het zuiden van Ethiopië, in het weekend iets rustiger aan en ook wat site-seeing Addis. Een bezoek aan het ministerie van gezondheidszorg, de ambassade, etc. etc. Kortom, voldoende te doen. De afspraken staan!

Voor het avondeten heb ik nog even een kleine wandeling gemaakt. Even genieten van de heel andere omgeving. Het drukke verkeer, de aanleg van de nieuwe railway, de kleine winkeltjes, de schoenpoetsers, de kleine handel die je overal ziet. Prachtig om te zien hoeveel kleine ondernemers er overal aan de slag zijn. Op zoek naar een 'birr'-tje om van te leven. We eten in het hotel en rond 21.00 uur is het genoeg. Het was een hele lange dag en ik ga eerst eens even bijslapen. Morgen staat om 7.45 uur de Sister van Mary Joy voor de deur, en wacht ons een nieuwe, lange, vast vermoeiende dag.