vrijdag 8 november 2013

Slot presentatie-evaluatie en wat laatste inkopen

Bijna onze laatste dag in Ethiopië. De serveerster weet inmiddels hoe mijn ontbijt eruit ziet en dus word ik zonder aanwijzingen zeer correct bediend. Een gebakken eitje, koffie, watermeloen, .. ze weet het allemaal. Het TopTen Hotel is ook voor mijn gevoel een beetje een thuis geworden. Na het ontbijt gaan we het verkeer weer in. De chauffeur probeert nog wat andere wegen, maar dat heeft helemaal geen zin. Het kost gewoon een uur om naar de andere kant van de stad te komen waar het kantoor van Mary Joy is. Daar is vanochtend het afrondende gesprek.

In een ‘meeting’ met het management presenteren we de resultaten van de afgelopen 2 weken. Onze waarnemingen en bevindingen, onze suggesties, een plan voor de komende tijd en een suggestie hoe Mary Joy zich verder kan ontwikkelen. We bespreken de samenwerkingskansen en ook de knelpunten die we zien. We delen het resultaat en we zijn het eens. We constateren dat we een goede tijd hebben gehad en het valt ons op dat het management van Mary Joy in de afgelopen 2 weken een duidelijke meerwaarde heeft gehad aan onze aanwezigheid. Eigenlijk veel meer dan we zelf verwacht hadden. En dat de voorgelegde plannen, hoewel ze afwijken van onze aanvankelijk ideeën, aansluiten bij het vernieuwde beeld van de toekomst. Ik heb geleerd dat je ook een plan kan starten zonder dat je precies weet hoe het eindigt. Op basis van een goede ambitie en vertrouwen kun je een heel eind komen. Een andere manier van denken waar ook waardevolle kanten aan zitten. Tot slot bekijken we versie 0 van de film die ik heb gemaakt. Het is nog slechts een eerste versie maar best leuk om samen te kijken. Ik ga er voor Mary Joy een ‘verkoopversie’ van maken. Tot slot geeft ieder van de aanwezigen een evaluatie en we sluiten de ‘meeting’ allemaal af met een positief en resultaatgericht gevoel .

We nemen een laatste Ethiopische lunch op de Mary Joy site en daarna storten we ons in de Mercato. De Mercato is de grootste afrikaanse markt waar ruim 13.000 mensen werken vanuit 7.100 stalletjes. Er is (van) alles te koop. De markt is themagericht opgezet, dus alle schoenen bij elkaar, alle kinderjurkjes bij elkaar en alle autobanden bij elkaar. Dus niet funshoppen maar gewoon gericht aankopen doen. We nemen een biertje voor € 0,25 en genieten van het leven. We kopen wat ‘kleine’ zooi en daarna gaan we verder. We bezoeken nog een toeristenmarkt, zodat we ook voor thuis nog wat aardigheden hebben. We worden afgezet bij het hotel en nemen afscheid van de senior programma manager (Sentayahu) van Mary Joy.

Het is tijd om ons voor te bereiden op het vertrek uit Ethiopie. Ik heb besloten de lokale middenstand te spekken door een kapper te bezoeken. Het was even zoeken en ik heb er één gevonden. In gebrekkig Amarisch (de lokale taal) leg ik uit wat de bedoeling is. Moet er een klein stukje af of moet er een klein stukje overblijven? In ieder geval zijn grijs-blonde haren hier schaars, dus ik gun de kapper best wat haren. En hij neemt het ervan. De kapper in Nederland zal niet blij zijn, voorlopig hoef ik er niet meer langs!

Tot slot ‘neuzel’ ik nog wat in het hotel. Opruimen, weblog bijhouden, wat drinken en eten. Ik wil vroeg naar bed, want vannacht vertrekken we om 2.15 uur bij het hotel. Er wacht ons nog een overstap op Nairobi (Kenia) en daarna richting Amsterdam. Morgen hoop ik om 15.20 uur weer op Schiphol te staan.

1 opmerking:

aart zei

Bedankt voor het delen.