zondag 3 november 2013

Zondag, rustdag met aandacht voor de wezen

Vandaag is het zondag en dus een bijzondere dag. Een dag waarop we naar de kerk kunnen en mogen rusten van onze dagelijkse activiteiten. Ook in Addis Ababa is dat zeker mogelijk. Ik heb me voorgenomen om opnieuw naar de BeZa International Church te gaan. Dit is een kerk waar ik ook vorig jaar geweest ben en waar om 11.15 uur Engelstalige diensten worden gehouden. Het is toch wel erg prettig als je kunt verstaan waarover het gaat. Deze kerk ligt op circa 4 km afstand en dus is het goed mogelijk de benenwagen te nemen, en dat doe ik.


Dus na een ontbijt met een gebakken eitje vertrek ik om 10.00 uur. Na ¾ ben ik er en loopt de dienst in het Amarisch nodig. Ik sluit aan en geniet nog even van de naweeën van deze dienst. Ik ben er dus ruim op tijd en rond half twaalf start de engelse dienst. Als eerste staat de worship/praise op de liturgie en daarmee zijn we ruim één uur verder. Het is een zeer charismatische dienst en best anders dan ik gewend ben. Het is best waardevol om dit mee te maken en daarmee te beseffen wie God de Vader ook voor mij is. Het is vandaag Orphan-Sunday, oftewel er is extra aandacht voor de wezen. In Ethiopie wonen 95 miljoen mensen waarvan 44% jonger is dan 15 jaar. Best een hele jonge bevolking. Hiervan zijn 5 miljoen kinderen wees! Een ongelofelijk aantal. In de dienst zijn enkele persoonlijke getuigenissen van wezen en de wijze hoe zij in het leven staan. Getuigenissen waarin de liefde van Jezus zichtbaar wordt door de uitstraling die zij zelf geven. Heel mooi om te horen. En uiteraard zijn er oproepen wat je als christen kan betekenen in de samenleving. Ook goed om te horen en te zien wat de BeZa gemeenschap in de praktijk aan gerechtigheid doet. Het is meer dan ik had verwacht.

Ook Ton Haverkort van Cordaid is in de dienst. Na afloop spreken we nog even door over de situatie in Ethiopie, de kerkelijke gemeenschap en de ontwikkelingen binnen Cordaid. Vervolgens is het een uurtje teruglopen naar het hotel. En ondertussen nog even wat spaghetti nuttigen als lunch. Vlak voor het avondeten ontmoeten we nog wat mensen van de KNVB. Zij zijn een coachingsprogramma aan het opstellen en uitwerken en vertellen ons wat over dit project. Met financiele middelen van buitenlandsezaken worden in een groot aantal ontwikkelingslanden hele verschillende voetbal-uitwisselingsprogramma’s opgezet. En daarmee wordt jeugd met elkaar in verbinding gebracht, erg mooi.

Nog wat eten, de weblog bijwerken en op tijd naar bed. Morgen gaan we naar Debre Zeit en ongetwijfeld wordt het weer een intensieve dag. Welterusten.

Geen opmerkingen: