dinsdag 2 september 2014

Eerste verkenningen in Boedapest

Plotseling, voor mijn gevoel nog midden in de nacht gaat om 5.30 uur de radio aan. Het is tijd om op te staan en mijn boeltje te pakken. Het is de bedoeling dat ik de Kievitshof om 6.00 uur verlaat. En dat lukt. In minder dan een uur rij ik naar Eindhoven Airport en dat ligt helemaal in lijn van de verwachting. Het is de eerst keer dat ik vanaf dit vliegveld vlieg en voor mijn auto heb ik een plaatjes op P4 geboekt. Bij de L van Luursema blijft mijn auto de komende dagen staan. Dus als je nog een Renault zoekt?

Vervolgens ga ik op zoek naar de vertrek hal en eens kijken hoe het inchecken op Eindhoven Airport verloopt. Nou, simpel, net als overal. Ik heb alleen handbagage (waar je overigens bij Wizair ook apart voor moet betalen) en dus de bagage drop-off sla ik over. Eerst langs de security. Mijn zakken leggen, horloge af, ruim af, tandpasta eruit, etc. etc. Voor mij staat een vrouw die zelfs haar ‘wat grote oorbellen’ ook af moet leggen. En zonder gepiep passeer ik het poortje. Alles weer inpakken en vervolgens begint het grote wachten. Vliegen in Europa bestaat voor een deel uit wachten of het risico nemen het vliegtuig te missen… Om klokslag 7.56 uur wordt de instapkaart gecontroleerd en vrij snel daarna start het boarden. Alles zeer efficiĆ«nt zodat we precies op tijd opstijgen vanaf Eindhoven.

Na 2 uur vliegen belanden we weer op de grond, dit keer bij Terminal 2 van Boedapest Airport. Terminal 1 bestaat niet meer als vliegveld. Dus als je nog een leeg gebouw wilt kopen is er een kans! Zonder ruim bagage is het snel gefixt en na 2.05 uur sta ik buiten. Mijn gids/netwerkcontact biljkt nog onderweg. Binnen 5 minuten is hij er met een kleine Suzuki. Prima car in z’n grote stad met weinig parkeerruimte.

We starten met een tourtje door Boedapest. We rijden langs wat topatracties zoals de Donau, Buda, Pest, Vissersbastion, presidentieel paleis, uitzichtpunt over de stad, etc. etc. Ruim 25 jaar geleden was ik hier ook. Op een enkele plaats herken ik het maar het is wel veranderd. Er is nu reclame, veel meer toeristen, maar ook schoner en netter. Na deze eerste vooral toeristische en monumentale rondtoer is het tijd voor een lunch en ik geniet van de Hongaarse Goulash soep. Het is lekker weer en de zon breekt langzaam door. Prima toefen op het terras, maar er is ook een tijd van werken. Vandaag is dat vooral verkennen.

We bezoeken vanmiddag een instelling waar ouderen verblijven. Het is een private instelling (NGO) zonder winstoogmerk. Op 5 verschillende locaties wordt zorg en verblijf aan ouderen gegeven. De instelling is enkele jaren geleden overgenomen door een joodse investeerder. Van de director krijgen we een toelichting op het Hongaarse zorgsysteem, financiering, doelgroepen en producten. We worden meegenomen in actuele problemen en de uitdaging waar aan gewerkt wordt. Vanuit de systemen leren we waarom welke keuze gemaakt worden. We spreken door over de betekenis van religieuze uitgangspunten voor een instelling en begrijpen steeds beter waarom welke keuzen gemaakt worden.

Na een gesprek van 1,5 uur gaan we een rondtour door de instelling maken. We zien de kamers, het zwembad, restaurant en de appartementen. Op deze locatie wonen ruim 500 personen, dus echt klein is het niet. Na afloop stellen we vast dat het een waardevolle ontmoeting was. We zijn duidelijk meer te weten gekomen over het ouderenzorgsysteem in Hongarije. Wil jij nu ook weten wat we geleerd hebben? Dan wil ik dat vast een keer met je bespreken. Of ga je mee op studiereis?

Na bovenstaande inspiratie is het tijd voor een drankje. Op een terrasje voor de grote baseliek pak ik een biertje. We lopen nog wat rond en zoeken vervolgens een restaurant op. Vissoep en een biefstukje vult de maag. En het is nog lekker ook. Rond 21.30 uur wordt ik afgezet bij mijn hotel. Het was een lange dag met veel activiteiten. Nog even wat drinken, tikken, mailen, …. en dan de oogjes sluiten.

Geen opmerkingen: