zondag 19 april 2015

Zondag, tijd voor de kerk en wat andere acties

Vandaag is het zondag, dus na het ontbijt eerst maar eens op zoek naar een kerk. Rotskerken zijn er in Lalibela voldoende, dus keus genoeg. We gaan naar de Ethiopisch-orthodoxe Kerk. De meesten zijn in het wit, wij niet. Maar we mogen er gewoon zijn. Deze kerk heeft een liturgie met elementen uit het jodendom en elementen uit de vroeg-christelijke kerk. We treffen het, deze zondag blijkt een bijzondere dag. In verschillende kerken wordt getrouwd en dit leidt tot mooie ceremonies en acties met muziek. Gelijktijdig lopen er verschillende acties zoals bijbel lezen, zingen, bidden, het breken van het brood, etc. We nemen wat mooie plaatjes en verschillende video's: KLIK!

Ons volgende bezoek is aan een monastry (klooster/kerk), ruim 40 km van onze verblijfplaats. Het is een weg van wat mindere kwaliteit dus we hebben een 4x4 geregeld. En dat is geen overbodige luxe. Het is een prachtige tocht door een heel mooi heuvel/bergachtig landschap. Onderweg een enkel dorp, een droge rivier en hier en daar een beetje water. Wat oude bomen, hier en daar wat mensen en we genieten van de tocht. Zo halverwege de ochtend komen we op het punt dat de auto niet verder kan. Het laatste stuk moeten we lopen. Het is een stevige klim in het Afrikaanse landschap, maar dan heb je ook wat.

We komen bij de ingang van een grot en nadat we onze schoenen hebben uitgedaan kunnen we naar binnen. En daar blijkt in de grot een kerk van bijna 1000 jaar oud te staan. Opgebouwd uit hout en steen, heel bijzonder. We verkennen eerst de buitenkant van de kerk. Onze gids wijst ons op de plek waar ruim 300 mummies liggen. Schedels, botten, alles is te zien. We krijgen er wat kriebels van. Vervolgens gaan we de kerk aan de binnenkant bekijken. Klein maar fijn. De priester leest voor uit het evangelie van Lucas, een exclusieve actie, speciaal voor ons geregeld. Bij kaarslicht leest hij een deel uit een bijbel van honderden jaren oud. Zeer bijzonder om dit zo te zien. Met een vuurtje boven een zeer oude bijbel en boven zeer oude vast makkelijk ontvlambare vloerkleden. Het komt op ons over als een bijzondere manier van omgang met het erfgoed. Na afloop gaan we op bezoek in een
lokaal tentje en wonen we een kleinschalige koffieceremonie bij. Daar krijgen we twee heerlijke kopjes koffie.

Terug in Lalibela genieten we van de lunch bij The Seven Oaks. Een prima tentje, lekkere beefburger en wat drinken. Vervolgens is het tijd voor het laatste deel van de kerk-excursies en bezoeken we de kerken die we nog niet gezien hadden.  Op een heuveltopje hadden we nog wat overzicht op het dorp.
Tot slot nemen we met de biertje met de gids. Hij heeft ons de afgelopen dagen een hele goede excursie gegeven en was een prima gids. We bedanken hem en moeten hem natuurlijk ook wat betalen. Zo gaat dat. En mocht je ook naar Lalibela gaan, dan hebben we zijn mailadres. Het einde van de dag bestaat uit een diner, wat social media activiteiten en een voorbereiding op ons vertrek morgen. Om 9.30 uur vertrekken we uit het hotel en gaan we terug naar Addis Ababa.