vrijdag 23 september 2016

EAHSA, 2e congresdag

Na een korte nacht is het tijd om op te staan. Inmiddels weet ik hoeveel tijd het me kost om gewassen, aangekleed, ontbeten en wandelend het congrescentrum te bereiken. Tijdens het ontbijt heb ik een leuk gesprek met de Airbnb hospita. Ze werkt op een school voor blinde kinderen en blijkt op zoek te zijn naar netwerkcontacten in Europa voor een uitwisselingsprogramma. Vast dat ik haar kan helpen en we wisselen hierover wat informatie uit. In optimistische stemming wandel ik naar het congres centrum voor het 2e deel van het het congres ‘Think European, act locally’.

Het congres start met een bijdrage van Marc Plumart, CEO van Sodexo. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor de Sedexo activiteiten in de ouderenzorg. Hij citeert de quote van Atul Gawanda ‘Our most cruel failure in how we treat the sick and the aged is the failure to recognize that they have priorities beyond merely being safe and living longer; that the chance to shape one’s story is essential to sustaining meaning in life …’. Boeiende inspiratie, wat betekent dit anno 2016 voor de ouderenzorg in Nederland? Een andere bijdrage is door Dr. Berthold Broll van de Stifftung Liebenau. Een Duitse stichting die ik eerder op een studiereis bezocht. De kansen met verbinden van generaties in bijvoorbeeld een meergeneratieconcept. Mooi verhaal!

Zoals te verwachten waren er ook wat minder inspirerende verhalen, of verhalen die mij minder raakten. Het onderwerp Social Return On Investment klinkt goed. Maar als de benadering erg wetenschappelijk wordt en de toepassing op de praktijk weinig concrete voorbeelden bevat boeit het mij persoonlijk wat minder. Er waren ook inspiraties vanuit contractvormen zoals PPP, alliantie, coörporatie, etc. Daar liggen wel aanknopingspunten voor de Nederlandse praktijk en de wijze hoe instellingen daar mee om kunnen gaan. Een materie die ik tijdens de lunch samen met Jan de Vries (voorzitter Actiz) en Gert Cazemier (BMC) nog eens besprak. En de gevolgen van de demografische ontwikkeling voor de werving van personeel!

Het laatste agendapunt betrof de uitreiking van een tweetal awards. Freek Lapré voorzitter van de jury deed de uitreiking. Het Heiveld in Gent (B) ontving de award voor de beste facility in 2016. Misschien maar eens opnemen / toevoegen in mijn volgende studiereis in november? Ga je mee?

Rond 15.00 uur was het congres afgelopen. De terugreis was gevarieerd : een stukje lopen om mijn bagage bij de Airbnb op te halen, een stukje metro, een stukje tram. Om 18.40 uur vertrok het KLM toestel naar Schiphol. Een ritje met de trein en het laatste stukje in de privé taxi (Betty kwam me ophalen op centraal-station Elst). Om 22.15 uur was ik moe en voldaan weer thuis.

Geen opmerkingen: