donderdag 22 september 2016

Think European - Act Locally

Om zeven uur maakt mijn smartphone lawaai, het is tijd om op te staan. Ik heb afgesproken met mijn hospita (Airbnb) dat het ontbijt om halfacht klaar staat. Ze blijkt mij als ‘koffiedrinker’ te hebben ingeschat en dat klopt. Ze heeft er plezier in om haar gasten te plezieren en daarom staat er een goed en met zorg klaargemaakt ontbijt klaar. De pruimen die ik gisteren niet had opgegeten zijn verwerkt tot jam en krijgen zo een tweede kans. Heerlijk! Ik neem nog even mijn wandelroute naar het congrescentrum door en krijg de tip om langs de rozentuin te lopen. En dat lukt, de weg naar het congrescentrum is een mooie wandelroute door een prachtig park.

Om 9.05 uur start een facility tour. In busjes worden we naar verschillende zorgcentra gebracht voor een excursie. Mijn busje gaat naar de locatie ‘Maison du Tuliper’ onderdeel van de ADEF Résidences group. Het is een nieuwbouw zorgcentrum voor 84 personen met groepswoningen voor 14 dementerenden en 70 studiootjes. Er is een toelichting op het concept en het Franse systeem voor ouderenzorg. Uiteraard zijn er verschillen met de situatie in Nederland en we zijn op zoek naar leerpunten. Een belangrijk systeemverschil is dat als de oudere niet voldoende kan betalen, de kinderen ook financieel aangeslagen worden. Oftewel zij hebben er belang bij wat de kosten van ouderenzorg zijn. Misschien kun je je daarbij een voorstelling maken? Het valt mij op dat de studio’s wel erg klein zijn. Met een oppervlakte van 22 á 24 m2 doet me dit denken aan de bouwmaatstaven van eind 20e eeuw in Nederland. De ruimte voor ondersteunende diensten is net als in Nederland in deze periode erg ruim. De frisse kleurstelling geeft de facility een aantrekkelijke en opgewekte sfeer. Opnieuw leer ik hoe belangrijk kleur is.

De CEO vertelt over de opbouw van de ADEF Résidences group in een periode van bijna 25 jaar. Hij is op vele locaties gestart en heeft met 100% bankfinanciering overal ouderenzorg gerealiseerd. Inmiddels heeft hij een omzet van ruim 200 miljoen euro. Het concept is min of meer overal hetzelfde en er zijn plannen voor uitbreiding in China en Rusland. Hij vertelt dat zijn concern ‘not-for-profit’ is en dat de governancestructuur is opgebouwd is met een meerhoofdige raad van bestuur en raad van toezicht. Hij is als CEO de enige die betaald wordt en de rest is door hem aangesteld als vrijwilliger. Boeiend model! Dit model geeft de banken veel zekerheid, ze weten met wie ze zaken doen. En met zijn trackrecord blijkt er voldoende vertrouwen om 100% te financieren. Kunnen we daar wat van leren?

Na de excursie keren we terug naar het Cite-International, waar het congres wordt gehouden. Om 13.00 uur worden de lezingen geopend door Aad Koster, voorzitter van de EAHSA. Het congres heeft als titel  THINK EUROPEAN – ACT LOCALLY: New Business Models and Success Stories in the Provision of Care, Housing and Services for the Elderly. De eerste spreker Jean-Paul Delevoye, voormalige minister van economische zaken, neemt ons mee in de veranderingen in de Europese samenleving. Een opvallende verandering is dat de middenklasse steeds kleiner wordt en dat de boven- en onderklasse in omvang toenemen. Hiermee verandert er best veel. Wat zou dat voor de ouderenzorg betekenen? Na deze aftrap volgen er nog tal van andere sprekers en komen veel onderwerpen aan bod. Zo komt er steeds meer aandacht voor ‘social care’ in plaats van medische zorg, er is overal een herwaardering van relaties (meergeneratiewonen). Een schema waaruit blijkt dat de discussie centraal versus decentraal voorbij is, trekt mijn aandacht. Deze spreker betoogt dat we nu in een periode van distributed-netwerk hebben.

’s Avonds is er een grote gala-avond. Vanuit het congrescentrum rijden we in een open bus naar boven in een hop-on-hop-off bus We gaan op bezoek bij L'Auberge du Pont de Collonges. Paul Bocuse is daar de chefkok en in dit 3sterrenrestaurant hebben we een lekker diner. Mijn tafelgenoten komen uit Engeland, Amerika, Spanje, Frankrijk en we hebben een gezellig en aangenaam gesprek over veel onderwerpen. De avond vliegt om en rond 24.00 uur ben ik terug bij het congrescentrum. Het was nog een halfuurtje lopen naar mijn Airbnb.








Geen opmerkingen: