woensdag 21 september 2016

Vooruit, vooruit, Lyon de beste!

Al meer dan 10 jaar geleden ben ik met een blog gestart. Van diverse buitenlandse tripjes (zonder Betty) heb ik dagelijks een verslag gemaakt. Zo blijft de familie up-to-date en iedereen die belangstelling heeft mag meelezen. Vandaag ben ik vertrokken voor een tripje naar Lyon. Wat brengt me naar Lyon? Een tweedaags congres van de EAHSA. Wat? De EAHSA is European Association of Homes and Services for the Ageing. Oftewel een soort Actiz (branche vereniging ouderenzorg) op Europees niveau. Eens per twee jaar is er een tweedaags congres, dit keer dus in Lyon. Een stad die als leus heeft: Vooruit, vooruit, Lyon de  beste! Het congres dat ik ga bezoeken heeft een programma met lezingen, workshops, ontmoeten, eten en drinken en een tour naar enkele locaties. Oftewel ik verwacht Inspiratie en Verbinding, precies wat het motto van MaPaLaNa is!

En wat doe je als bezoeker? Je gaat ruim op tijd, dus één dag eerder. Daardoor kan ik morgen mooi op tijd (9.00 uur) op de congreslocatie zijn. Dus vanmorgen ben ik met de trein naar Schiphol gegaan, het traditionele saucijzenbroodje gegeten en vervolgens was ik (na wat wachten) binnen 1,5 uur in Lyon. Althans op vliegveld Lyon. En veilig dat het daar is! Op diverse plaatsen lopen vrij zwaar bewapende militairen in groepjes van vier. Waarschijnlijk kunnen ze daardoor alle kanten op kijken. De Rhone-express bracht mij vervolgens naar het centrum van Lyon. Tussenvraag: aan welke rivier ligt Lyon? Vervolgens in de metro. Helaas ontstonden er wat technische problemen met het metrostel. En de reizigers leken nogal gestrest en snel in paniek. Na een luide knal en wat ‘branderige’ geur sloegen diverse reizigers op de vlucht. Vrij snel daarna moet het metrostel ook officieel ontruimd worden. Overigens erg handig als alle opdrachten alleen in het Frans omgeroepen worden. Ik had geen flauw idee wat de bedoeling was. Ik heb de meute dus maar, als kuddedier, gevolgd. Helaas was het één station te vroeg. Dus het laatste deel ben ik maar te voet gegaan.

Bij mijn Airbnb wachtte een hartelijke ontvangst. Een kopje koffie, een leuk plekje en op loopafstand van het congrescentrum. Maar eerst nog even de toerist uithangen. Op advies van de ‘Airbnbmanager’ een andere metro genomen en met een tandradbaantje naar boven. Prachtig uitzicht op de stad! Mooie basiliek en vervolgens de afdeling te voet. De stad verder verkennen, een terrasje pakken en de maaltijd bij Theodoré. Ook op advies van de ‘Airbnbmanager’. Het waren prima adviezen en het was een goede kennismaking met een stad die ik tot op heden vooral kende van de borden op de snelweg. Het is best de moeite waard om er even af te draaien.

Nu maar eerst me verder voorbereiden op het congres. Nog even het programma doornemen en op tijd naar bed. Ik heb me voorgenomen er uit te halen wat er in zit. Wat zou dat zijn?

1 opmerking:

Metrocazar zei

In het algemeen is de stad onder Nederlandse reizigers niet erg bekend (behalve van de files en de ANWB). Desalniettemin is een bezoekje of een tussenstop aan deze stad zeker de moeite waard. Je hebt ieder geval een leuk artikel over de stad Lyon geschreven.
Misschien is ons navigatiesysteem voor de metro van Lyon ook handig voor bezoekers van deze mooie stad.
https://www.metrocazar.com/lyon/