vrijdag 9 december 2016

Theetuinen en toeristische attracties

Gisteravond was het bed weer helemaal in de juiste conditie gebracht. Opengeslagen laken, een verse bloemen en een warme kruik. De juiste opmaat voor een goede nachtrust, en dat is dan ook prima gelukt. Uitgerust van de wandeling van gisteren en opgeladen voor een nieuw avontuur wordt ik wakker in de HillClub in Nuwara Eliya. Ik heb er weer veel zin in. Vandaag een tochtje van Nuwara Eliya naar Kandy.




Ons eerste doel is een theefabriek, we gaan de Bluefield Tea Garden bezoeken. Ik heb diverse malen een theefabriek bezocht en nog nooit was deze in productie en dus ben ik reuze benieuwd of dit vandaag anders is. En inderdaad het is anders. We krijgen een rondleiding. De fabriek is volop in bedrijf en de vers geplukte theebladeren worden binnengebracht. Van een charmante Sri Lankaanse dame krijgen we uitleg hoe deze fabriek werkt. Het blijkt vooral een productie fabriek te zijn en er wordt een thee onder eigen label geëxporteerd. We leren over zwarte thee (best sterk), witte thee (zeldzaam, van alleen de topjes) en groene thee (ook voor Wolter goed te drinken). Een groot deel van de fabriek bestaat uit droogmachines, maar in het productieproces wordt thee ook gefermenteerd. Ik leer wat nieuws. De thee wordt dan "te rusten gelegd" bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid. Tijdens de fermentatie oxideren de gekneusde blaadjes, van groen naar koperkleurig bruin. Bij de bereiding van zwarte thee is het fermenteren één van de belangrijkste onderdelen van het productieproces. De periode waarin de bladsappen op elkaar inwerken en blootgesteld zijn aan de lucht bepaalt de specifieke smaak, het karakter en de geur van de pure thee. Groene thee is ongefermenteerd. Na de rondleiding krijgen we een kopje zwarte thee en uiteraard worden we uitgenodigd voor een bezoekje aan het winkeltje. Je kunt daar thee kopen!

Na de theefabriek vervolgen we de reis naar Kandy, één van de oude hoofdsteden van Sri Lanka. Zodra we daar aankomen worden we meegenomen in enkele traditionele ambachten zoals houtbewerking en sieraden. We bezoeken een fabriek waar van Teak en Mahonie hout gesneden meubels en andere voorwerpen worden gemaakt. In de naastgelegen 'Gems' winkel krijgen we een uitleg over de winning van edelstenen en de verwerking tot sieraden. Uiteraard willen ze graag wat aan ons verkopen en we zijn daarop ingesteld. Dat gaat dus lukken, NEE, we kopen niet! En zo komen we met lege handen en een volle portemonnee weer buiten. Geen 3% commissie voor onze chauffeur en toch een leuk bezoek. Daarna inchecken bij het hotel en naar een traditionele dansshow. Leuke maar wel op toeristen gerichte voorstellingen.


Onze chauffeur kent de locaties goed. We worden bij een gezellig restaurant gedropt waar we opnieuw goed kunnen eten. En ondertussen is er live-muziek. Redelijk op tijd in de avond zijn we weer terug bij het hotel. Ik ga nog even zwemmen in het buitenzwembad waar me een verrassing wacht. Ik ben de enige zwemmer maar rond het zwembad hangen horden Chinese toeristen. En ze lopen rondjes om het zwembad en nemen foto's van het zwembad (en mij?!) Ben ik bijzonder? Is het zwembad bijzonder? Is ...? Ik kom er niet achter wat hen boeit. 's Morgens bij het ontbijt stellen we vast dat het hotel vol zit met chinezen, vooral vrouwen. Begrijpen doe ik het niet.

Geen opmerkingen: