maandag 12 december 2016

Vandaag is dé dag

Vandaag is dé dag! Het is 12 december 2016 en vandaag bestaat mijn bedrijf MaPaLaNa precies 5 jaar. En daarmee wordt het vandaag een hele bijzondere dag. Samen met mijn beste vriend Wolter Karssenberg, mijn zus Ineke, mijn zwager Pieter en nicht Jiska gaan we van dit 1e lustrumfeest iets bijzonders maken. Uiteraard is het hoogste een bezoek aan ‘het’ muurtje in Mapalana. Op www.mapalana.nl/mapalana kun je over dit muurtje meer lezen.


De dag start zoals veel dagen in Sri Lanka. Het is prachtig weer, de temperatuur varieert tussen de 26 en 29 graden. De zon is deels te zien, zonder te krachtig te zijn en er is een aangenaam windje. Een fantastisch klimaat. En uiteraard direct even ‘uitwaaien’ op het bounty-strand, ook wel Mirissa-beach genoemd. Voor ons ‘appartementje’ wordt het ontbijt met Sri Lanka omelet met een kopje koffie geregeld en uiteraard met wat verse vruchten (uit de tuin) zoals ananas, banaan, papaja en mango. De start is in ieder geval goed.

Om 9.30 uur staat ons busje klaar. Belangrijke onderdelen van het programma zijn de bezoeken aan de Ruhunu-University in Matara en Mapalana. Beide locaties zijn in de periode 1980 – 1985 door Ballast Nedam gerealiseerd en in de periode 1983/1984 heb ik daar ook een bijdrage mogen leveren. Ik heb zeer goede herinneringen aan deze periode van mijn leven. Het was een tijd waarin ik zelfstandig (als 20 jarige) de wereld in trok en veel heb meegemaakt. Het heeft me deels gevormd, misschien zelfs meer als ik me realiseer. Het was toch een vorm van ondernemerschap en vanuit deze periode is misschien ook wel het motto van mijn bedrijf ‘Inspireren en Verbinden’ ontstaan. En vandaag gaan we in aangenaam gezelschap uit die periode herinneringen delen.

Onderweg naar de Matara-campus nemen we nog even contact op met de University. Er blijken nog wat problemen om toegang tot de campus te krijgen. Vandaag is een vrije dag (hier zijn er veel van in Sri Lanka) en ‘ze’ doen vooralsnog moeilijk. We besluiten onze creativiteit in te zitten bij de bewaking van het terrein. Samen met onze gids/chauffeur ga ik aan de slag en het lukt ons om de baas naar de toegangsentree te krijgen. Op een motortje komt hij aan gescheurd en ons talent heeft succes. Onze paspoorten/identiteitspapieren zijn nodig en er wordt van alles overgeschreven. Mijn verschillende visa voor Ethiopië worden uitgebreid bestudeerd en uiteindelijk hebben we succes. Nog één handtekening en de bewakingsbaas gaat mee in ons busje. We mogen niet fotograferen!

Van de bewakingsbaas krijgen we een toelichting over de gebouwen. Al snel blijkt dat ik feitelijk net zoveel of misschien zelfs meer weet te vertellen. Bij een elektriciteitsgebouwtje stappen we uit en neem ik de ‘leiding’ over. Ik laat wat oude foto’s zien en langzaam geeft de bewakingsbaas het op. Hij accepteert dat we kijken waar ik graag wil en begint te genieten van de oude foto die ik op mijn smartphone laat zien. Hij wordt nieuwsgierig en we worden steeds vrijer gelaten. Op gegeven kunnen we naar het terras bij het auditorium waar een prachtig uitzicht over de omgeving en de oceaan is. Genieten! Ondertussen bewerkt onze gids/chauffeur de bewakingsbaas, omdat we straks ook op de campus site in Mapalana naar binnen willen. Via de mobiel wordt er wat geregeld. En ondertussen is het fotografeerverbod omgeslagen in een -gebod. Men wil graag met ons op de foto!

We kunnen zelfs wat gebouwen binnen. Ik kan mijn oude kantoor bekijken en het kantoor van mijn baas (Evert Joosse). Prachtig, veel gebouwen zijn nog steeds bijna gelijk aan 33 jaar geleden. Fijn om dit zo te zien. We geven een kleine ‘tip’ en vervolgen onze reis naar Mapalana. Een gastvrij onthaal wacht ons, we worden verwacht. Nu op zoek naar het MaPaLaNa muurtje. Het was toch even geleden en het kost me energie om de plek te vinden. Uiteraard lukt dat en we hebben een prachtig moment. Het gezelschap zingt het lied ‘Lang zal ze leven’ op Mapalana en uiteraard is er een foto-shoot. Prachtige beelden! Goede herinneringen en nieuwe momenten. Ook andere delen van de campussite in Mapalana bekijken we en samen met de bewaking eten we buffelo Yoghurt. Moe maar voldoen komen we rond 14.00 uur terug in ons appartementje. Tijd voor wat rust en een duik in de overigens vrij ruwe oceaan. Hoge golven, stevige branding, maar heerlijk oceaanwater. Niet te koud, niet te warm, gewoon lekker.

Aan het einde van de middag gaan we nog wat huizen spotten. Ik ben op zoek naar een mooi plekje om in juli/augustus 2017 met mijn hele gezin te bezoeken. We hebben het plan om met z’n alleen naar Sri Lanka te gaan en samen het prachtige land te beleven. En uiteraard moet dat goed voorbereid worden. Ik heb daar ook veel zin in.

In het kader van de MaPaLaNalustrumviering is het tijd voor een ‘bijzonder’ diner. Ik heb een plekje bij The Dutch Street in Matara gereserveerd. Het wordt een unieke avond! Een heel bijzonder plekje, een leuke maaltijd en een goede ontmoeting. ‘INSPIREREN EN VERBINDEN'. Geen van de aanwezigen gaat dit vergeten. En ze bezorgen mij ook zeer bijzondere momenten. Dank! En mocht je ooit in de buurt van Matara zijn, ga dan zeker op deze plek een avondje uit. Wacht niet te lang, mogelijk wordt het door teveel toeristen ontdekt en wordt het meegesleurd in de vaart der volken.

Geen opmerkingen: