woensdag 7 december 2016

Veel olifanten en oude tradities

Een nieuwe dag en zoals vaak een vol programma. Om 7.00 uur vertrekken we uit ons hotel, te vroeg om nog ontbijt te nuttigen. We hebben dus een ontbijtpakketje laten klaarmaken die we in de auto kunnen opeten. Om 9.00 uur worden we verwacht bij Uda Walawe national park. Dit prachtige natuurpark ligt op de vlaktes aan de voet van de steile hellingen aan de zuidrand van het heuvelland. Vooral bekend om haar grote olifantenpopulatie. Onze gids heeft hierover goede verhalen verteld.

Ruim op tijd zijn we er en gelukkig is er nog tijd voor een kopje koffie. Zo krijg ik ook weer voldoende cafeïne binnen. De tour start met een bezoek aan het olifanten-weescentrum. Zo’n 30 olifanten, waarschijnlijk verstoten olifanten worden grootgebracht en als ze volwassen zijn uitgezet in de natuur. Inmiddels zijn er 90 olifanten teruggeplaatst. Misschien toch wel een goede taak waarop dit centrum zich richt. Daarna in een open jeep op safari. En zoals beloofd dit keer ruim voldoende olifanten! Jong en oud, alleen en samen, etc. Ook diverse andere dieren zoals de waterbuffels, hert, krokodil, apen en veel verschillende vogels. Uda Walawe is zeker de moeite waard. Door de relatief lage begroeiing is er veel uitzicht en van alles te zien.

Vervolgens richting Ella, een bekend backpackersplaatsje in de ‘bergen’ van Sri Lanka. Onderweg leren we de Sri Lankaanse wegen goed kennen. Bochtige wegen en hier en daar wat onvoorzichtige chauffeurs. Een bus ligt in de greppel en er is ook ‘iets’ naar beneden gestort. Wij komen gelukkig veilig in Ella aan. Tijd voor een lunch in het Dreamcafé, a place to be. Omringd door backpackers genieten we van een hamburger / super wrap en we verzinnen de achtergronden van alle andere mensen die we zien. Er is veel variantie, jong en oud en veel nationaliteiten. Het motto om als backpacker van de gebaande wegen af te wijken geldt hier echter niet! This is a place where backpackers are.
Daarna nog een ritje van Ella naar Nuwara Eliya. Ongeveer 60 km, maar je hebt er wel ruim 2 uur voor nodig. Bochten en heuvels, door theeplantages maken het een mooie rit. Het laatste deel valt echter een beetje in het water, er komt een stortbui langs.

Om kwart voor zes komen we aan in de HillClub in Nuwary Eliya. The Hill Club is een hotel uit de 19e eeuw en wordt geëxploiteerd in koloniale stijl. Qua architectuur waan je je in Engeland en qua inrichting kom je uit rond 1930. Qua service is het ook nog zoals vroeger. We worden opgewacht met een drankje (Thee met alcohol) en checken in. Vervolgens de huisregels doornemen. Jasje en stropdas is bij het diner verplicht (je mag het lenen van het hotel) en we worden keurig bediend. Tijdig wordt het bed open geslagen en voorzien van een bloemetje en warm kruikje. We zitten tenslotte in het deel van Sri Lanka waar in de nacht de temperatuur wel kan zakken tot 11 graden. Overigens overdag is het circa 24 graden, dus heerlijk weer! Uiteraard een 5 gangen diner in stijl en vervolgens storten we ons bekaf op bed. Morgen moeten we om 5.30 uur opstaan.