zaterdag 6 mei 2017

Verschillende China’s en een formeel moment

Goed geslapen! Was ook wel even nodig na zo'n drukke dag. Maar ook vandaag is er weer een fors programma af te werken. Mijn allereerste behoefte is een ontbijt en dus ga ik naar het restaurant op de 2e bouwlaag. Er is een ontbijtbuffet, handig voor als je de chinese taal niet eigen bent en ook de bediening weinig begrijpt van de talen die ik spreek. Ik kan gewoon pakken wat ik voor dit ochtendmoment eet- en drinkbaar vindt. Een croissant met lokale jam, een broodje met ei en uiteraard een bakkie koffie. Alles is er wat ik nodig heb. Overigens is er veel meer, je kunt op dit vroege tijdstip van de dag een complete maaltijd nuttigen in het hotel. Niets voor mij.

  Nadat de maag gevuld is ga ik op lokale verkenning. Ik heb een ochtendwandeling op het programma gezet, omdat ik ZhuHai verder wil verkennen. Hoe leven en wonen de mensen in dit deel van China? Ik ga een wandeling van circa 2 uur maken. Gewoon ontdekken hoe het leven op zaterdagmorgen is en ondertussen een geocache zoeken en vinden. Het valt mij op dat de auto’s die ik zie rijden gemiddeld toch iets groter zijn dan in Nederland. Daarnaast valt op dat er veel geld is, want er rijden veel auto’s van het merk Porsche, BMW, Mercedes, Audi, etc. En van de Japanse/Koreaanse merken valt mij op dat het vooral de grotere en duurdere uitvoeringen zijn. Toch een heel ander straatbeeld dan 33 jaar geleden in Shenzhen!

Mijn zoektocht naar een geocache mislukt. Niet gevonden en dus de trackable die ik speciaal heb meegenomen komt weer terug naar Nederland. Jammer maar helaas. Ik sluit mijn wandeling af aan het strand met een cappuccino en iets te eten. Daarna nog even langs  supermarkt waar ik zelf mijn lunch heb uitgezocht. Wel zo handig, want ik heb geen zin om mij uitputtend te verdiepen in een chinese lunchkaart.




Vanmiddag is het hoogtepunt van de reis gepland. Ik ga op bezoek bij Huamao Industrial Group om het voorstel dat ik heb gemaakt te bespreken. Ik heb een ontmoeting met de CEO en de vice General Manager. Ik krijg een uitleg wat het bedrijf allemaal doet. Een groot deel van de activiteiten bestaat uit projectontwikkeling in het vastgoed. Enerzijds risicodragend door de aankoop van grond en de verkoop van ‘luxe’ woningen en anderzijds als bouwer in opdracht van overheid en particuliere opdrachtgevers. Daarnaast wordt handel gedreven. Het is een mooi bedrijf dat volop bruist van activiteiten in het moderne, marktgerichte China. En voor de excellente medewerkers willen ze graag een leuke reis naar Nederland. Mijn voorstel dat gericht is op Inspireren en Verbinden en een aantrekkelijk toeristisch programma sluit goed aan. Oftewel we tekenen de opgestelde voorstellen en daarmee heeft MaPaLaNa zijn eerste opdracht uit China. In Chinese governance betekent dit dat de regering het nog moet goedkeuren voordat het geld naar Nederland overgemaakt wordt. De verwachting is dat dit circa 3 weken doorlooptijd kost. Oftewel er is een mooie overkomst gesloten en we spreken de hoop uit dat er nog veel mooie samenwerkingen op volgen.



Alles lukt en ik vaar naar Hong Kong/Macou Port. Waar zou deze haven in Hong Kong zijn? Erg bekend ben ik er niet. Een hotel heb ik er niet geboekt. Waar kan ik slapen vannacht. Een klein avontuur. Bij aankomst nog even door de douane en ik beland in een grote shopping mall. Ik zoek toeristische informatie, maar helaas deze is nergens te vinden. Hoe kan ik het vervolg aanpakken? De oplossing is de McDonald! Wat eten en gelijk met Free-Wifi aan de slag om te bezien waar ik kan slapen en hoe ik morgen naar het vliegveld kan komen. En Hong Kong is anders dan China en dus kan ik gelukkig google weer gewoon gebruiken. Ik vind waar ik ben, ik zoek een hotel met een airport-transfer en wil graag op Hong Kong Island slapen. Daar wil ik graag nog even rondkijken. Zou er veel veranderd zijn naar 33 jaar?


Ik ga met de taxi naar het gevonden hotel en met een beetje onderhandelen krijg ik een mooie kamer op de 37e verdieping. Mooi plekje, ook ’s avonds. Prachtig uitzicht op het levendige Hong Kong, ook in de avonduren. En uiteraard benut ik alle mogelijkheden die er zijn. Oftewel ik ga nog even op stap en maak een wandeling door Hong Kong. Let op, links rijden (voormalig Brits). Veel dubbeldekkers, ook trams en heel veel licht, shops, reclame, drukte, … Het is prachtig om hier nog even beschouwend rond te lopen. Het is nog steeds een hele drukke stad met heel veel hoogbouw. En zelfs op zaterdagavond om 22.30 uur is het nog erg druk. Leuk om mee te maken, hoewel ik er niet zou willen wonen.

Inmiddels is het laat op de avond. Op mijn hotelkamer geniet ik nog even van het uitzicht, een biertje en ondertussen schrijf ik deze weblog. Met uitzicht op de ‘lichtbak’ Hong Kong met aan de overkant Kowloon. Het is tijd om te gaan slapen. Morgen is weer een drukke dag, het is de bedoeling dat ik terugkeer naar Nederland.  

Lees meer over de volgende dag

3 opmerkingen:

Gerdi zei

Gave uitkomst ! (Kan ik m'n engels gaan oefenen...) Gaaf om daar geweest te zijn !

Unknown zei

Jan, het lijkt erop day je helemaal geen chinees eten hebt gehad. ALs we elkaar een keer ontmoeten in HK, moet dat natuurlijk wel even anders.... :)
Gefeliciteerd met de voorlopige opdracht. FLinke uitdaging!!
Groetjes, Frank.

Unknown zei

Een hele beleving, goeie reis terug.
Groet Albert