zaterdag 21 september 2019

Familiebezoek

In 1981 was ik in Canada en op bezoek bij oom Klaas en tante Jo. Beiden zijn inmiddels al enige tijd geleden overleden. Zij hadden drie kinderen: Sikko, John en Linda. Dus ik heb twee volle neven en een nicht in Ontoria wonen. Voor het laatst heb ik ze dus 38 jaar geleden gezien. En vandaag ga ik terug naar hun woonplaats en enkele plekken waar ik lange tijd geleden ben geweest. Eens kijken of herinneringen nog aansluiten bij de huidige werkelijkheid?

Mijn eerste doel is het ophalen van een auto. Ik heb ervoor gekozen om deze op het vliegveld op te halen zodat ik deze bij vertrek uit Canada ook eenvoudig kan inleveren. Hiermee heb ik voor de rest van de tijd eigen vervoer. En dat vervoer is best handig in een land waar buiten de grote stad weinig OV beschikbaar is. Ik heb een moderne Toyota gereserveerd en deze krijg ik ook! Het wordt een unieke en onvergetelijke rijervaring. In de auto is een systeem geinstalleerd van adaptive cruisecontrol en lane keeping assistance. Oftewel als je dit systeem op de snelweg aanzet op bijvoorbeeld 100 km zorgt de auto ervoor dat je deze snelheid rijdt, tenzij je voorligger langzamer rijdt. Dan gaat de auto deze auto volgen tot de maximale snelheid. Het systeem van de lane keeping assistance zorgt ervoor dat je binnen de lijntjes blijft rijden en dus een vorm van automatisch sturen! Heerlijk ontspannen rijden, je hoeft eigenlijk alleen nog maar in bijzondere omstandigheden in te grijpen. Het is een prachtig systeem, vast dat dit ook op mijn volgende auto komt. Dan hoef ik nog minder te doen! En volgens mij wordt het dan ook mogelijk om veilig te whatsappen, facebooken, twitteren, linkedin, etc. Alleen de wet moet daarvoor nog worden aangepast.

Ruim op tijd en heel veilig kom ik in de omgeving van Woodstock. De plek waar ik in 1976 en 1981 ben geweest. Mijn herinneringen blijken vrij beperkt, er zijn best veel zaken veranderd. De centrale winkelstraat is slecht onderhouden en veel winkels zijn verplaatst naar het industiegebied bij de snelweg. Er is onderhoudsachterstand in het centrum van Woodstock. Enkele bekende gebouwen zoals het gemeentehuis, kerk, etc. herken ik nog wel. De ruimte uitstraling van de wegen is er nog steeds en alleen de auto's zijn wat kleiner geworden. Ook rijd ik langs de huizen waar mijn oom en tante hebben gewoond. Ze staan er nog steeds! Weinig aan veranderd.

Ruim op tijd arriveer ik bij mijn nicht Linda en haar echtgenoot Jan Klinkenberg. Ook  mijn neef John en zijn echtgenoot Jan sluit aan. We hebben een heerlijke middag en we halen volop herinneringen op. Ik heb de dia's van mij en mijn vader op de tablet (cloud) meegenomen en het is fijn om samen plaatjes uit de oude doos te bekijken. Diverse herinneringen komen opnieuw aan het licht en sommigen blijken echt weggezakt te zijn. De dia's geven over enkele feitelijke omstandigheden zekerheden waarmee enkele discusssie over ontmoetingen worden geslecht. Vooral mijn neef John is weinig veranderd, de anderen zijn toch iets meer ouder geworden. Ik ook! Nadat we enkele fotoshoots en selfies hebben genomen ga ik verder. Er is opnieuw een waardevolle ontmoeting geweest en deze kan worden bijschreven in de herinneringen.

In Brantford wacht in de Comfort Inn een bed op mij. Eerst nog even een lekker bad, een biertje en dan maar weer eens pitten. Morgen ga ik op bezoek bij famlie van Betty.

Geen opmerkingen: