donderdag 19 september 2019

LTC 2019, 2e congresdag

Vandaag is het de 2e congresdag van het wereldcongres Global Ageing. Opneuw een dag met enkele plenaire sessies, wat workshops, paneldiscussies en ontmoetingen met andere deelnemers. Uiteraard heb ik me tijdig op de verschillende keuzes voorbereid en is er een mooi programma voor mij. Het congres is georganiseerd op basis van 'hongerige deelnemers' die op de overnachtingslocatie geen mogelijkheid tot ontbijt hebben. Dat komt dus mooi uit! Om 7.30 uur staat het ontbijt in de congreszaal klaar en daar heb ik best zin in.

Om 8.30 uur starten de eerste sessies, best wel vroeg. Ik volg versschillende sessies met hele diverse sprekers. Er is een mooie sessie met een discussie over de grootste uitdagingen in de sector langdurige zorg. Er zijn een 4-tal keuzes : dementie, technologie, arbeidsmarkt en de activering van de ouderen. Voor de toelichting kunnen we digitaal stemmen en daarna volgt een toelichting.
Per thema iemand die van mening is dat zijn thema de belangrijkste uitdaging is. Vervolgens volgt er opnieuw een stemming en kunnen we zien of er verschuivingen zijn. De sprekers zijn goede 'debaters' uit Australie, Japan, Canada en Amerika. Best een leuke sessie en kies voor de uitdaging technologie. Ik verwacht dat daar de grootste uitdaging ligt. Niet iedereen deelt deze mening. Gelukkig kan ook deze sessie wel in harmonie worden afgesloten.

Tijdens de lunchpauze prima gegeten en weer wat leuke en deels oude bekenden gesproken. Opnieuw blijkt het project Hogeweyde in Nederland een zeer bekend voorbeeld. Het project is inmiddels meer dan 10 jaar oud en is nog steeds voor velen een bron van inspiratie! En ook de nieuwe voorbeelden zoals Hart van Vathorst worden als zeer innovatief gezien en verdienen naar de mening van velen wereldwijde navolging. Hoewel dit voor sommige landen met andere regels lastig is. Wij Nederlanders doen het eigenlijk best goed.

Rond 16.30 uur wordt ook deze congresdag weer afgesloten. Het is prima weer en ik ga nog eens een mooie wandeling in Toronto maken. Een wandeling langs de waterkant van het meer waaraan deze stad ligt. De imponererende skyline van Toronto is fraai. En er liggen ook nog wat geocaches die ik ondertussen met een bezoek vereer. Ook vind ik een travelbug die ik meeneem naar Nederland. Tijdens de wandeling bezoek ik een Mac, daarmee is mijn maag voor de rest van de dag voldoende gevuld. Het is tijd om naar mijn slaapgelegenheid te gaan en van wat rust te genieten. Uiteraard pas nadat ik deze weblog heb geschreven.

Geen opmerkingen: