maandag 16 september 2019

Naar Canada, zakelijk en wat herinneringen ophalen

Mijn eerste verre reis was naar Canada. In 1976 (ruim 43 jaar geleden) hebben mijn ouders een gezinsreis met als bestemming Canada gekozen. Wij zijn toen op bezoek geweest bij het gezin van de zus van mijn vader in Woodstock (Ontario).  Het was een prachtige ervaring, op bijgaande foto uitde ode doos sta ik met mijn moeder boven in de KLM Jumbojet 747. 5 jaar later ben ik er opieuw met mijn ouders geweest. Toen zijn we ook 'overland' naar de Yellewstone, Rocky Mountins en de praireies geweest. Opnieuw een prachtige reis. Zou daar de kiem voor mijn 'reis belangstelling' zijn gelegd? Tot op heden was ik echter nog niet weer terug in Canada geweest. En er kwam nu een kans langs om dit te gaan doen. Er is een groot congres (Global Ageing) en ik heb de mogelijkheid gekregen daar een workshop te verzorge Een workshop over bouwen voor mensen met dementie in een inclusieve samenleving! Hoe doen we dat in Nederland? Het project Hart van Vathorst heb ik daarvoor in mijn "bagage'. En het congres is in Toronto. Dus een kans voor een leuk reisje.

Mijn vliegtuig vertrekt in de vroege ochtend van 16 september. Wat mij betreft te vroeg, in ieder geval te vroeg om tijdig met de terin op Schiphol te zijn. Dus maar een nachtje daarvoor al naar CitizenM op Schiphol. Een hele goede overnachtingsplek om 'uit te slapen' en vervolgens binnen 2 minuten in de vertrekhal te zijn. Een hotel dat wat mij betreft, precies heeft wat een lucht-reiziger nodig heeft. Een goed bed, douche en een gelegenheid om in een sfeervolle omgeving wat te eten en drinken.

De ochtend start daarmee relaxt en de inchech en security procdures zijn eenvoudig. Het is vanochtend niet druk en vrij snel zit ik aan een Mac-ontbyt. Prima koffie met wat 'stuf'. Ruim op tijd ben ik bij de gate en als buurvrouw krijg ik een Keniaanse vrouw. Zij is onderweg van Nairobi naar toronto met een overstap op Schiphol. Gisteravond aangekomen en een andere hotelkeuze (bankje) gemaakt. De verdere reis hoor ik weinig meer van haar. helaas zijn er ook enkele op een bankje blijven liggen en neit komen opdagen. Dus er moeten wat kffrs van boord en we krijgen een vertraging van 30 minuten.

De vliegreis is eenvoudig, gewoon blijven zitten en wachten wat er komt. Na bij 8 uur staan we weer aan de grond en kan ik Canada in. Na 38 jaar terug in dit land. Er blijken nog wat ingewikkelde aanmeldt procedures met verklaringen nodig. Allemaal goed ingevuld en ik mag naar binnen! Vervolgens met een trein naar de stad en met de tram het laatste stukje naar mijn Airb&b. Prima plekje, vlak bij het congres centrum en op 15 minuten van het centrum van de stad.

Ik heb 6 uur tijdsverschil te overbruggen. Dus vandaag een hele lange dag. Daarom ga ik nog wat doen. Een wandeltocht door het centrum van Toronto. Het is een hele grote maar qua wegen ook ruime en moderne stad. Morgen ga ik het verder verkennen, dus de uitwerking daarvan volgt later. Vroeg n de avond ga ik naar bed. Ik heb besloten een lange nacht te nemen.

Geen opmerkingen: