dinsdag 17 september 2019

Toronto, very big city

Na een lange nachtrust is er vandaag voldoende tijd om Toronto te verkennen. Vandaag heb ik een dag om te acclimatiseren en dus is er voldoende ruimte om in alle rust de drukke wereldstad Toronto te verkennen. Een stad met bijna 3 miljoen inwoners en als je het omliggende gebied meeneemt kom je op 6 miljoen inwoners. Daarmee is het na Mexico-city, New York en Los Angeles de 4e grootste stad op het Amerikaanse continent. Een stad met vele nationaliteiten (ong. 170 stuks) en meer dan 50% van de inwoners zijn in een ander land geboren.

Om 10.00 uur start de rondleiding ' downtown'. Ik heb bij het bedrijf 'tour-guys'  een rondleiding geboekt en een wandeltocht van ruim 1,5 uur met een prima toelichting leert mij veel meer over de stad en haar historie. Er blijkt een rijk verleden en een immense groei van de stad. Een groei die nog steeds doorgaat. Jaarlijks komen er 70.000 inwoners bij! Oftewel 3x de bevolking van Elst. Aan de bouwactiviteiten kun je het ook zien, er is veel werk aan de winkel.

Er zijn heel veel wolkenkrabbers in deze stad. En er komen er nog heel veel bij. Voor alle emigranten die zijn vertrokken voor de rust en de ruimte:  mislukt! Het is er vol en druk. Het valt mij op dat op straatniveau er vrij weinig winkels en restaurants zijn. Het zijn veel kantoren en andere bedrijfjes. Tijdens de rondleiding kom ik er achter dat er veel onder de grond zit. In Toronto zijn veel gebouwen onderling verbonden en zijn de 'gezellige straatjes'  onder de grond. Het systeem wordt PATH genoemd en verbindt feitelijk de stad. Tijdens lunchtijd is het heel erg druk en overal zijn restaurantjes en eettentjes. Het is er best gezellig.

Tijdens mijn lunch spreek ik met een oudere dame. Zij loopt in PATH met een rollator en is van Noord-Ierse afkomst. Zij vertelt mij dat zij inmiddels gepensioneerd is en nog steeds graag in het centrum van Toronto woont. Veel van haar leeftijdsgenoten zijn vertrokken. Het centrum is te duur geworden en velen zijn verhuisd naar de buitenwijken. Toch wil zij zelf blijven, ondanks dat verdere voorzieningen voor ouderen er niet of nauwelijks zijn in het centrum van de stad. Zij geniet van de multiculturele samenleving die het centrum van Toronto haar biedt.

Na de lunch is het tijd voor het hoogste punt. Letterlijk het hoogste punt, oftewel een bezoek aan de CN-tower.  Van 1977 tot 2007 het hoogste vrijstaande gebouw in de wereld. Het is zeker een bezoek waard en ik ben benieuwd hoe het er nu uit ziet. In 1981 ben ik er ook geweest en toen was het bijna nieuw. Inmiddels blijkt er al wat betonrot en wordt deze hersteld. Op grote hoogte vinden werkzaamheden plaats! Opnieuw is het uitzicht prachtig. Er is ook heel veel te zien en het weer is prachtig. Zonnig en helder. Oftewel een waardevol bezoek.

Na dit hoogtepunt is het tijd om richting congreslocatie te gaan. Ik ga me vast registeren en wat voorbereidend materiaal ophalen. Ik begrijp dat er dit jaar circa 850 bezoekers worden verwacht. Ik krijg een prachtige badge met een lintje dat ik internationaal bezoeker ben. Zou me dit voorrechten gaan geven? Morgen is de officiele start en om 9.00 uur word ik er verwacht. De locatie is 10 minuten lopen van mijn Airbnb, dus lekker dichtbij.

Geen opmerkingen: