maandag 1 september 2014

Verkenningen in Hongarije

Morgen vertrek ik naar Boedapest. De stad werd in 1873 gevormd door het samenvoegen van Boeda en Óbuda op de westelijke oever van de Donau met Pest op de oostelijke oever. Vóór 1873 noemde men de steden gezamenlijk Pest-Boeda. De stad herbergt bijna 20% van alle inwoners van Hongarije en speelt in het land een dominante rol op bijna alle gebieden (bestuur, handel, industrie, verkeer, cultuur). Het is daarnaast het belangrijkste verkeersknooppunt en (in toenemende mate) het culturele hart van Centraal-Europa. De luchthaven Ferenc Liszt vervult een belangrijke rol in de positie van Boedapest in Midden-Europa. Inspirerend?

Boedapest heb ik in 1989 bezocht. De communisten waren nog aan de macht, het ijzeren gordijn bestond nog. Hoewel ...., de perforaties werden in dat jaar zichtbaar. Oost Duitsers vertrokken via Hongarije naar Oostenrijk. Om vandaar door te reizen naar het toenmalige West-Duitsland. Het zal nu wel (wat) veranderd zijn.

Ik ga op verkenning in de gezondheidszorg. Samen met een Hongaars contact (Zsolt Szirony) gaan we diverse instellingen in de ouderen- en gehandicaptenzorg bezoeken. Er zijn verschillende berichten over de care-zorg in dit land. Enerzijds zijn er geruchten van vernieuwing, alternatief aanbod, sociale vernieuwing. Anderzijds lijkt er ook nog wat achterstand op Duitsland - Nederland te zijn. We zullen het zien. Met de opgedane kennis ga ik onderzoeken of deze bestemming deel kan uitmaken van een studiereis die ik in 2015 ga organiseren.

Morgen moet ik vroeg op. Om 8.00 uur moet ik bij de gate van Wizzair op Eindhoven Airport staan. Wizzair is een beruchte low-cost airliner, dus alle papieren moeten kloppen. Anders is het bijbetalen om mee te mogen. Zelf voor een beetje handbagage moet je bij deze maatschappij betalen. Ik ben benieuwd of je onderweg gratis naar het toilet kan? Uiteraard ga ik mijn weblog weer bijhouden. Zo kun je op de hoogte blijven van mijn belevenissen. 

Geen opmerkingen: