woensdag 15 april 2015

Vertrouwen is essentieel

Negen uur 's avonds, even uitblazen in onze hotelkamer in Addis Ababa. We hebben een lange tweedaagse achter de rug, te beginnen om 14.00 uur in Elst en vervolgens naar het vliegveld in Brussel, waar het vliegtuig rond 19:45 zou vertrekken. We moesten met een pendelbusje richting het vliegtuig om in te stappen. Helaas was er een man die door de controles heen was gekomen met teveel bagage. Na gebrekkige communicatie was het gevolg dat deze meneer met teveel bagage achterbleef bij de gate met twee politieagenten. Na dit korte oponthoud konden we instappen in het vliegtuig en zijn via Parijs naar Addis gevlogen. Het waren mooie uurtjes in het vliegtuig, met name in Parijs hebben we wat mooie plaatjes van de zonsondergang kunnen maken.  Rond 6 uur op woensdagochtend kwamen we aan in Addis waar we opgepikt zouden worden door een chauffeur van hotel TopTen. Dit duurde even maar uiteindelijk kwam hij er toch aan, wat later omdat z'n 'parkinglicense' was verlopen en hij nog niet de kans gekregen had om deze te verlengen.

Na een interessante autorit door Addis kwamen we rond 9 uur aan bij het hotel waar we ons opfristen en wat aten. Om 11 uur gingen we voor het eerst te voet een rondje lopen om wat sfeer te proeven en om een lunchtentje te zoeken. Jan is al eerder in dit gedeelte van Addis geweest en wist een leuke plek op een balkon te vinden waar we ook een leuk uitzicht hadden over de mainroad en de nog af te maken treinrails. Met verwondering keken we naar de talloze taxibusjes, ezels, koeien en mensen die over de weg reden en liepen. Jan past hier qua rijstijl wel tussen, gewoon maar wat doen en vooral geen knipperlicht gebruiken!

Later die middag gingen we weer richting het hotel, daar heeft Jan via wat belletjes een aantal afspraken gemaakt voor de rest van de dagen. Deze middag staat de eerste afspraak op het programma met een oude bekende van Jan. 'Collectieve (zorg)verzekeringen werken alleen als de mensen vertrouwen hebben in de mensen achter dat systeem', dat is de eerst les van deze tien dagen. In Ethiopiƫ vertrouwen de meeste mensen nog te weinig op de overheid om zo'n verzekeringssysteem tot een succes te maken. Er is wel een wet over in voorbereiding, maar of dat helpt? Daarnaast zien we wel dat er in Ethiopiƫ veel ontwikkelingen zijn, denk aan de aanleg van een spoorlijn in Addis en de export van agrarische producten naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Het viel Jan op de luchthaven op dat de afwikkeling veel sneller was dan bij zijn voorgaande trips. Geen formuliertjes meer invullen, gewoon een goed computer systeem. Ook was het er drukker qua vliegtuigen dan voorheen. Dit zijn positieve signalen!

Na dit gesprek aten we in het restaurant van het hotel en gingen we richting onze hotelkamer. We keken nog even kort uit het raam aan de voorkant van het hotel en verbaasden ons opnieuw over de verkeersstroom in Addis. Taxi's die tegen het verkeer in gaan, auto's zonder licht, voetgangers die zomaar oversteken: we zijn in Afrika! Al met al veel indrukken, nu eerst maar slapen!

Elise zei

Gaaf om te lezen! Volgende keer wil ik ook mee! :) Bijzonder dat je dan zo'n ontwikkeling van het land ziet gaan. Slaap lekker allebei!

Liefs,
Elise

Anoniem zei

Scheelt mij een hoop werk zie ik, nu Harm schrijft... ;-) Slaap lekker!
liefs, betty

Gaaf zo samen weg ! Suc7 toegewenst jullie allebei !