maandag 2 april 2012

Overleg en nieuwe avonturen

Ruim voor de wekker afloopt wordt het licht. En daarmee wordt ik langzaam maar zeker wakker. Vast dat er vandaag weer een afwisselend programma is. In de ochtend is er een meeting met het Internal Technical Team van Mary Joy. We gaan de resultaten so-far bespreken en vervolgafspraken voor de afronding van het strategisch plan maken.

Om 9.55 uur word ik opgehaald, omdat om 10.00 uur de vergadering bij Mary Joy begint. Niet dat we in 5 minuten het kantoor halen maar heel erg veel langer duurt het niet. De vergaderruimte blijkt nog bezet, dus we kunnen niet beginnen. De afrikaanse manier van vergaderen ligt qua tijd en plek ook niet heel erg vast. Ergens rond 10.32 uur is onze vergaderruimte vrij en beginnen we. We zitten met een groepje van 8 mensen en ook de sister is bij het overleg aanwezig. Overigens zijn voor deze afrikaners de mobiele telefoons belangrijker dan het overleg dus regelmatig vertrekt er weer iemand uit het overleg. Ik neem het maar voor lief, blijkbaar zijn dit de gewoonten. We hebben wel een goed overleg en tot mijn groot genoegen kan ik vast stellen dat mijn model van ‘chains’ is overgenomen. En dat er hard wordt nagedacht over geïntegreerde programma’s en dat langzaam maar zeker de contouren van het strategisch plan scherp worden vastgelegd. De presentatie die ik heb opgesteld geeft een goede samenvatting en de richting is helder. Uiteraard moet er op diverse onderdelen nog een verdere uitwerking komen en dat gaat de lokale partijen vast goed lukken. Morgen ga ik het resultaat met de board van Mary Joy checken en dan zit mijn opdracht erop!

Na een pizza lunch ga ik de tweede geocache die in Addis ligt opzoeken. Mijn GPS wonder geeft aan dat het circa 5 km ver is en ik besluit een taxi te nemen. Vol verwondering over mijn apparaat gaan we op zoek naar de locatie. Het eerste stuk is eenvoudig, een gewone asfaltweg. Het tweede stuk is anders, feitelijk was een 4WD nodig. Maar helaas is mijn taxietje een autootje die in Nederland al lang afgeschreven is. We ploegen door de keien en hobbelen heel langzaam een heuvel op. De laatste 100 meter halen we niet. Er komt een raar geluid voor uit de auto en het lijkt einde ritje. We besluiten dat de routes van de taxi en van mij tijdelijk scheiden. Ik ga de cache zoeken en de taxichauffeur gaat sleutelen! Na enige zoekwerk vind ik de cache. Zoals bij de beschrijving van de cache was aangegeven is er een schooltje met de naam ‘Fresch & Green Academy’. Het blijkt een schooltje te zijn die voor (half)wezen zorgt. Zowel scholing, voedsel, kleding etc. Het is vrij armoedig maar er wordt vast goed werk gedaan. Ik ontmoet daar een nederlandse vrouw die voor 4 maanden op dit project vrijwilligerswerk doet.  Ze heeft haar bachelor af en gaat als ze teruggaat door met de master. Maar eerst wat zinvol werk in Ethiopie! Goed om te zien dat de jeugd zo een steentje bijdraagt.

Ondertussen zijn er donkere wolken  komen aandrijven en barst het noodweer los. Een hevige stortbui zorgt voor een grote hoeveelheid water op aarde. En daar is iedereen erg blij mee. Alleen het is wel veel. Het gutst de helling af in het gebied waar ik zit en het water stroomt veel  kanten op. De toch al slechte weg verandert in een nog slechter pad. Ondertussen heeft de taxichauffeur iets  ‘geregeld’ waar mee we verder (of terug) kunnen. We hobbelen door grote plassen en het lukt om de weg terug te vinden. De chauffeur weet het zeker, naar dit stukje van Addis wil hij niet nog een keer. Dit was de eerste en laatste keer wat hem betreft. Maar ik heb best genoten van dit avontuur.

Het avondprogramma bestaat uit een etentje met de directie van Mary Joy. We evalueren de resultaten tot op heden en ik doe wat suggesties voor de toekomst. Ook bespreken we wat er nodig is om een goed plan tot realisatie te brengen. Ik ben reuze benieuwd hoe dat gaat lopen. Ooit hoop ik dit resultaat nog eens te bespreken en te zien. Zo rond 21.30 uur ben ik terug in het hotel en ga ik nog even skypen en de weblog bijwerken. Hiermee is iedereen ook weer op de hoogte. Morgen is er een lange dag. Na wat overleg vertrekt ’s avonds mijn toestel.

Geen opmerkingen: