zondag 1 april 2012

Zondag, rustdag!

Vandaag is het een rustdag, het is zondag. Het is niet nodig de wekker te zetten omdat de kerkdienst die ik ga bezoeken pas na 11.00 uur start. Dus ik heb alle tijd om rustig op te staan, de malariapillen te nemen en te ontbijten. In het restaurant is het druk: er is een buslading Duitsers gekomen. Waarschijnlijk vertrekken ze ook weer heel snel richting één van de uithoeken van het land, zo gaat dat met bijna iedere toeristengroep.

Om 10.30 uur vertrek ik te voet uit het hotel. Ik heb het voornemen om iedere zwerver die ik tegenkom een gift te geven. Ik heb hiervoor in de afgelopen dagen al wat biljetten verzameld en ga onderweg naar de kerk. En zo hier en door strooi ik dus rond met wat biljetten. Een bijzondere ervaring om zo te geven. Of het ergens aan bijdraagt weet ik niet? Misschien ga ik het de rest van mijn verblijf hier in Ethiopië wel voortzetten.  Volgens mij kunnen ze er geen drugs voor kopen of het moet Khat zijn, maar dat kun je hier overal kopen en is waarschijnlijk niet duur.



Rond 11.00 uur kom ik bij de kerk. Ik ga opnieuw naar de Beza gemeente waar ik vorige week ook geweest ben. Het is een duidelijk Charismatische beweging en het is er opnieuw een drukte van belang. Zo rond 11.15 uur barst het muzikale geweld los. De worship duurt ruim een uur en is best leuk, boeiend en inspirerend. Jezus is alive, praise the Lord, AMEN! Foto’s geven weinig indruk van deze dienst dus opnieuw een filmpje. In de dienst zit ik naast een Angolees die werkt bij de wereldbank.  We wisselen wat gedachten en tijdens de worship is het een ‘echte’ Afrikaner. Er zijn ook bezoekers uit Malaysia, China, etc. Het is een groot internationaal gebeuren. De preek geeft een mooie woordverkondiging over genade en wie we mogen zijn. Door het bloed van Jezus! Na afloop ontmoet ik de country directeur van Cordaid, hij blijkt één van de medeoprichters van de gemeente. We hebben een goed gesprek en hij vertelt wat achtergronden en historie. De huidige locatie is ruim 4 jaar geleden gerealiseerd en omvatte een investering van ongeveer € 2 miljoen. Er zijn nu plannen voor een (Afrikaans) trainingscentrum op het naastgelegen terrein, wat een investering van € 3 miljoen vraagt. Inmiddels is de helft binnen, cash. Niets hypotheek, gewoon dokken!


Na de kerk een eenvoudige lunch en wat chillen. Aan het einde van de middag gaat het opnieuw hard regenen en alle Ethiopiërs zullen wel steeds blijer worden. De gewassen kunnen nu echt gaan groeien, de vruchten van de kleine regenperiode. Dat ik deze bijzondere momenten mag meemaken. En gezien de regen ga ik maar niet buiten de deur eten, ik heb geen zin om nat te worden. Dus zodirect ga ik in het hotel restaurant een hapje eten. Tot morgen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jan,
De rustdag is hier weer voorbij en het gewone werk voor deze week wacht weer. De zondag bij ons stond in het teken van avondmaal.
Jou werk voor Mary Joy zit er bijna op (althans voorlopig in Ethiopië)en we wensen je alvast een goede terugreis en tot gauw!

Piet en Heleen