woensdag 2 oktober 2013

Op tijd opstaan en onderweg veel zien

Om 4.15 uur geven enkele systemen aan dat het tijd is om in actie te komen. De verlichting wordt langzamerhand opgevoerd, ook een muziekje maakt duidelijk dat de tijd om op te staan er aan komt. En een vriendelijke dame begint af te tellen. Voordat het getal 40,39,38, …….,3,2,1 wordt bereikt sta ik onder de douche. Een stevig emmertje water maakt mij helemaal wakker en schoon. Klokslag 4.43 uur verlaat ik mijn kamer. Met koffer en handbagage. In dit hotel is het zelfbediening, dus om 4.45 uur ben ik doormiddel van een geheel eigen digitale actie uitgecheckt en ontvang ik een mailtje dat alles in orde is. Samen met de andere reisgenoten lopen we naar het afgesproken meetingpoint. Vertrek hal 1, balie 2. Een plek helemaal aan de andere kant van Schiphol dan waar ons hotel aan grenst. Een ochtendwandeling van 15 minuten. Klokslag 5.00 uur zijn we er, zoals afgesproken. En zoals verwacht missen we nog één persoon, we noemen geen namen …..…. Na een korte kennismakingsronde tussen verschillende nieuwe deelnemers checken we in en passeren we de security. Geen wapens, vloeistoffen of andere gevaarlijke substanties. Dan is er tijd voor het ontbijt. Wat broodjes, koffie om echt wakker te worden. Vliegen is vooral wachten. Om 6.55 uur gaan we de lucht in, dit keer met een Boeing 717. Één van de kleinere Boeings die op dit moment op de aarde rondvliegt. In Kopenhagen stappen we over op een binnenlandse vlucht naar Arhus. We moeten instappen bij een gate die helemaal aan de andere kant van de luchthaven is, een wandeling van 19 minuten. Ruim op tijd komen we aan en in de loop van de ochtend vliegen we verder in een propellervliegtuigje en aan het einde van de ochtend zitten we op Jutland (Denemarken).
Ons busje staat klaar en we gaan naar Ovartaci Museum in Risskov. In het museum cafe, dat mede gerund wordt door psychiatrische patiënten. Na afloop van de lunch bezoeken we het Museum. We krijgen een toelichting op de historie van meer dan 170 jaar psychiatrie op deze plaats. Het zijn oude gebouwen en nog steeds in gebruik. Op dit moment wordt nieuwbouw gerealiseerd, mag het na zoveel jaar. En wat de herbestemming wordt …, wie het wil kopen kan een bod doen.

Om 13.30 uur staat ons eerste bezoek gepland. We gaan op bezoek bij Karin Short bij Fortegården in Risskov. Fortegården heeft 192 appartementen in verschillende groottes voor de 62+ generatie. Daarnaast is er een verpleeghuis met totaal 50 plaatsen. Van Karin krijgen we een introductie in het Deense systeem.
We leren het onderscheid tussen Kommune (gemeente) en regio, we krijgen inzicht in de private en overheidshuizen. Fortegården is één van de private partijen en wordt wel door de Kommune gefinancierd. Overigens is scheiden van Wonen en Zorg de standaard en liggen de huurprijzen vrij hoog. Voor degene die dit niet kunnen betalen is er de mogelijkheid tot huursubsidie van de gemeente. Een rondleiding geeft ons meer beeld van het huis. Het blijkt een wat ‘ouder’ huis van circa 50 jaar oud en een recente renovatie heeft het op een redelijk onderhoudsniveau gebracht. De kamers van het ‘nursinghome’ zijn ruim 45 m2 groot en voor een groep van ruim 10 personen is er een gezamenlijke huiskamer/keuken. Zie verder http://www.fortegaarden.dk/

Ons volgende bezoek is aan OK-Centret in Egaa. We worden ontvangen door Lillian Kjaerholm en Birgitte Simonsen. OK-Center Egå is een nieuw gebouwd zorgcentrum (2012) in Egå, iets ten noorden van Aarhus. Het OK-Fonds (NGO) heeft het gebouwd en het omvat 72 huizen en gerelateerde servicegebieden.
Het gebouw van ongeveer 6.800 m2 omvat een café, wellness, fysiotherapie en productie keuken. We krijgen een leuke rondleiding en toelichting op het gebouw. Het project ligt aan de rand van het dorp en is in laagbouw gerealiseerd. Iedere kamer heeft een ‘eigen’ uitgang en er wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijk licht. Het geheel is ruim en vriendelijk opgezet. De clienten hebben veelal een zwaardere zorgvraag (beperkt eigen regie mogelijk) en zijn qua aandoening verspreid gehuisvest. De opzet kent geen segmentatie naar zorgvraag en/of aandoening. We komen onder de indruk van de eenvoud van de organisatie en de passie van de leiders die het opgezet hebben. Zie verder http://www.ok-egaa.dk/

Rond 17.00 uur vertrekken we naar het Hotel. We maken nog een kleine tour met de bus door de stad. Bij de haven wordt gewerkt aan grootschalige vernieuwing en het lijkt of de bouw gedeeltelijk stil ligt. Later horen we dat de aannemer failliet is gegaan, dus nu begrijpen we ook waarom dit zo lijkt. We hebben ons bed geboekt in Hotel Royal, een meer dan 170 jaar oud hotel in het centrum van Aarhus. Een prachtig hotel met ruime kamers met enige historisch uitstraling en ruim comfort. http://uk.hotelroyal.dk/ Er wacht ons daar een meer-gangen diner met ondertussen hele boeiende gesprekken. Natuurlijk over wat we gezien hebben maar ook wat ons bezig houdt. De hele wereld komt langs en we hebben een uitgebreid gesprek over Israël. Zou dit een volgend reisdoel zijn?