woensdag 25 januari 2012

Projecten van Mary Joy

Het programma van vandaag brengt ons naar de werkvloer. En vandaag zijn dat gebieden waarin Mary Joy actief is. Gebieden waar mensen soms onder zeilen leven. Gebieden waar een 'wijkaansluiting' is op het waternet. Een aansluiting die alleen maar op gezette tijden water oplevert omdat er niet voldoende geld is om te betalen. Een gebied waar mensen leven met weinig hoop. Gebieden waar het als westerling heel moeilijk is een voorstelling van te maken. In de zomervakantie zijn er in Nederland projecten voor de jeugd om met houten pallets wat te bouwen. Misschien is hetgeen de jeugd bouwt vergeleken met de wijken die ik vandaag bezocht heb nog luxe?! Maar dat is dan de plaats waar gezin, vaak weduwen met kinderen de hele dag leven.

Mary Joy heeft hele mooie programma's. Er zijn programma's voor kinderen. Belangrijke doelstelling is de vorming van kinderen, die er vooral op gericht is dat ook zij er mogen zijn. Er zijn programma's die erop gericht zijn het eigen bewustzijn vooral invulling te geven. Om daarmee voor empowerment te genereren. We bespreken verschillende 'best practices' en ook komen 'lessons to learn' aan de orde. Ook bespreken we de programma's voor peergroepen met en voor vrouwen. Centraal element is de koffie - ceremonie. Hier wordt aan sociaal opbouwwerk gedaan. En ik zie aan de voorbeelden dat het zin heeft! Ik zie dat vorming en training op termijn veel kan opleveren. Als je iemand een vis geeft komt die morgen weer terug voor een volgende vis. Als je iemand leert te vissen wordt hij zelfredzaam. Dat is waar het werk om draait. En we bekijken de effectiviteit van deze aanpak.

Na een drukke rondtour- en interviewdag ben ik rond 17.00 uur weer terug in mijn hotel. Ik heb een afspraak gemaakt met een bekende van de ZOA. Hij is op doorreis vanuit Awasse en vliegt aan het einde van de avond terug naar Europa. We nemen samen een biertje en nuttigen wat eten. Ondertussen maak ik ook contact met de lokale vertegenwoordiger van Red een Kind en een andere voormalige lokale ZOA medewerker. Mijn netwerk in Ethiopie is groeiende. Inmiddels worden ook via linkedin de eerste Afrika-verbindingen gelegd. Aan het einde van de dag heb ik nog een gesprek met het gestrande Nederlandse koppel. Als je ziek bent blijkt het niet eenvoudig om naar Nederland terug te keren. Ik doe nog een enkele suggesties en ze gaan er morgen mee aan de slag. Voor mij is het nu weer genoeg, ik ga slapen. Het was opnieuw een dag met veel ervaringen, verder inzicht voor de evaluatie en ondertussen netwerken.

Geen opmerkingen: