zaterdag 28 januari 2012

Sightseeing in en rond Addis Ababa

Het is zaterdag, een dag om er op uit te trekken en wat te beleven in stad en land. Om 9.00 uur komt de chauffeur dus ik heb alle tijd om rustig op te staan. Me te wassen met de zeer langzaam lopende straal uit een overigens moderne douchekop. Het ontbijtbuffet staat zoals altijd klaar. Een kopje koffie, een glaasje jus, een broodje jam, fruit en wat hapjes. Soms ook een eitje. Prima start van de dag.

De chauffeur is wat laat en rond 9.15 uur vertrekken we naar Entoto Mountains. Ten noorden van Addis Ababa ligt in de bergen de voormalige residentie van keizer Menelik. Een residentie die rond 1850 zijn functie vervulde. Het ligt boven op de berg en er is een prachtig uitzicht op Addis Ababa. En er is een klein museum met oude voorwerpen / kleding / foto's van de keizer. Best leuk om allemaal te zien.

Hierna gaan we iets verder de mountians in en komen we bij andere kerken. Een in rotsen gebouwde plaats en een 'gewoon' kerkgebouw. Het kerkgebouw is van de orthodox koptische kerk en heeft een traditionele opbouw. In het middelste het heilige der heilige. Alleen toegangelijk voor de priester. In de tweede ring een deel voor mannen en een deel voor vrouwen. Op één of andere manier mocht ik beide delen bekijken. In dit deel prachtige fel gekleurde schilderingen met de bijbelse verhalen. Erg mooi! Er komen hele verhalen bij. Zoals het voorbeeld dat als van iemand er maar één oog zichtbaar is het een 'bad-gay' is. De duivel die afgedekt is met een losse lijst met een afbeelding van Jezus. Een duidelijk verwijzing dat Jezus de verlosser is.

Terug in 'town' bezoeken we het Lionpark. Hier worden op een voor 'Burgers Zoo' foute manier een aantal dieren gehouden. En er draaien wat molentjes voor de kinderen. Dit centrum is vooral voor de middenklasse. De 'straatmensen' en de upperclass komen hier niet. Bij het vertrek krijgt mijn chauffeur wat onenigheid met de parkeerwacht. Normaal kost het parkeren 0,5 Birr en nu ik als blanke in de auto zit willen ze 3 Birr. Mijn chauffeur gaat niet akkoord en voor 0,5 Birr komen we weg! Nog even langs de markt wat spullen kopen en daarna wat uitrusten op de hotelkamer.

's Avonds heb ik afspraak met een nicht van een bekende uit de kerk van ons. Ze werkt aan de universiteit van Addis Ababa en zit in de 'talen'. Ze heeft in Leiden gestudeerd en weet erg veel van de lokale talen in dit gebied. Ze verzorgt lessen voor studenten en geeft ook begeleiding. De ontmoeting is gepland in het restaurant Lucy en we weten elkaar snel te vinden. We hebben een boeiende dialoog over de Ethiopische situatie. Steeds beter leer ik de lokale context te kennen. Zo is er soms een groot verschil in inkomen tussen expats en lokalen die hetzelfde werk doen. En ook het werken voor een lokale of internationale organisatie geeft grote inkomensverschillen. Voor soms hetzelfde werk. Een factor 6 tot 10 is soms het verschil. Dit maakt de arbeidsmarkt erg lastig. Ook begrijp ik nu waarom er op zoveel locaties gestart is met de bouw (en afbraak van sloppen). Als je niet start raakt een ontwikkelaar de aanspraak op het gebied kwijt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus daarom staan er heel veel gebouwen die niet af zijn. Ook bespreken we leiderschapsstijlen en de wijze hoe Ethiopiers hier mee omgaan. De terugtocht naar het hotel gaat geheel op lokale wijze. Ik ben zover dat ik me in het lokale busje waag en voor slechts 3 Birr ( 15 cent) ga ik dwars door de stad naar mijn hotel. Ik leer snel.

Geen opmerkingen: