Een privégids in London? Met een Nederlands tempo door de stad? Wie zou dat niet willen? Wij wel en daarom hadden we in de ochtend een Londen fietstour geboekt. Bij Waterloo station (je weet wel, waar Napoleon definitief verslagen werd) konden we ons melden. Daar stond de fiets met gids klaar en hebben we Londen onveilig gemaakt. Met de fiets door de stad, eigenlijk best een avontuur met het aantal fietspaden dat er ligt. Gelukkig is er ook een stoep en het is daarmee helder dat fietsers niet altijd geliefd zijn. Een tocht langs de vele historische gebouwen met uiteraard het parlement, Big Ben, Buckingham Palace, Westminster Abbey, aflossing van de wacht, Covent Garden, het gebouw van MI5, ‘Banksy’ street art, Millenium ‘Wobbly’ bridge, etc. Oftewel alle toeristiche hoogtepunten in Londen in 4 uur in ons programma. Alleen Downingstreet 10 hebben we gemist. Maar daar is eigenlijk ook niets te zien. De Brexit kun je overal ervaren. Aan de grens (lange wachttijden), prijs (tekort aan personeel) en vooral in gesprekken met mensen die we spreken. Het lijkt of bijna niemand de Brexit heeft gewild. Of we ontmoeten een selectief deel van de bevolking? Of de mening van veel mensen is veranderd? We begrijpen het wel. Engeland is toch eigenlijk wel een beetje Europees? Hoewel …. het leven is er ook wel een beetje anders. Het verkeer is net andersom, er is een andere munteenheid, afstanden zijn in mijlen en het rechtssysteem is er ook echt anders. Engelsen zijn op dit alles trots en daarmee passen ze misschien ook niet goed in de EU?
Na een quick lunch staat de regeneration van King’s Cross op de agenda. Van een No-Go-Zone naar een succesvolle herontwikkeling van een stationsgebied. King’s Cross is een typisch voorbeeld van transit oriented development, wat inhoudt dat naast transport zich er ook andere functies bevinden zoals restaurants, winkels en appartementen en kantoren.
In de Victoriaanse tijd was King’s Cross een belangrijk industrieel heartland. In de 20e eeuw is dit veranderd van industriegebied naar spoorgebied, echter met enkele problemen; ongebruikte gebouwen, zijsporen, warenhuizen en vervuild land. Voor 1996 haalden de plannen voor herontwikkeling het niet, maar in dit jaar is besloten de verbinding met Europa via de kanaaltunnel te verplaatsen van Waterloo naar St. Pancras. De komst van de HSL lijnen als katalysator voor ontwikkeling van het gebied werkte, de eerste indruk richting bezoekers uit Europa moet immers positief zijn. De grondeigenaren in de omgeving namen een ontwikkelaar in de hand en begonnen met de herontwikkeling. In 2006 werd gestart met de ontwikkeling van 50 nieuwe gebouwen, 20 nieuwe straten, 10 grote publieke ruimtes en
de restauratie en renovatie van 20 historische gebouwen. Oud wordt nieuw en nieuw kan met oud. Hierbij stond de herontwikkeling van 53 hectare industrie- en overslagterrein hoog op de agenda. Voor het houden van de Olympische Spelen (2012) werd geëist dat het station er aantrekkelijk uit moest zien. Daarnaast is de komst van een nieuw Google kantoor voor 2800 medewerkers ook van belang.
In het gebied ligt Granary Square dat een voorbeeld van een van de 10 grote publieke ruimte met fonteinen en twee parken is het een aantrekkelijke plek geworden. Al met al is King’s Cross een enorme herontwikkeling ondergaan. Het voormalige bruinland is getransformeerd in een stadsdeel met een enorm transportknooppunt, variërend erfgoed, winkels, eetgelegenheden, galerijen en zelfs een universiteit. En als vastgoedmeesters hebben we daarmee inspiratie opgedaan. De combinatie van verschillende functies en de rol van (semi) publieke ruimte.
Als voorbereiding op het diner hebben we een ontmoeting met Lord David Moylan. Hij is een lid van ‘house of lords’ (conservatieve partij) met veel projectontwikkelingservaring vanuit overheidszijde. In 1,5 uur vertelt hij over zijn ervaringen en neemt hij ons mee in zijn perspectief op de vastgoedwereld. Zeer waardevolle en inspirerend voor ons als vastgoedmeesters.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten