vrijdag 26 augustus 2022

De internationale trein

Corona is (bijna) voorbij en hopelijk komen de beperkingen en de lockdowns niet terug. Reizen kan weer! Ook met de vastgoedmeesters gaan we weer op stap. Een mooi netwerk van mensen die liefhebber zijn van vastgoed, mensen die op zoek zijn naar inspiratie en mensen die het leuk vinden om samen met andere mensen op stap te zijn en verbindingen te maken. Eind augustus was het zover en konden we eindelijk de al jaren geplande reis maken. Een lang weekend op stap en inspiratie opdoen. En dit keer was ook het plan
om ‘modern’  te reizen. Oftewel met de internationale trein. 

Het boeken van de internationale treinreis bleek alleen al een ervaring. Via de website van NS internationaal zou dit toch eenvoudig geregeld kunnen worden. Nou, zo eenvoudig bleek dit nog niet. Ons plan was in de ochtend te reizen en in de middag al het eerste agendaonderdeel te plannen. Oftewel in de ochtend vanuit Nederland via Brussel naar London. Een ritje van 3,5 uur treinen. Zou toch moeten kunnen. Maar ….. vanaf Arnhem in één keer boeken kon niet. Dus maar gesplitst boeken en vanaf Rotterdam treinen en zelf een treintje Arnhem naar Rotterdam pakken. Een groepsboeking voor 12 personen was niet mogelijk. Via het web voor maximaal 9 personen en een callcenter was er gezien de drukte niet. Geen probleem zou je denken, gewoon 8 + 4 boeken. Maar…. dan hou je geen rekening met de kans dat na de boeking van de eerste  personen de trein vol zit. Dus als oplossing maar 4 personen een eerste klas reis gegund. Probleem opgelost. 

 De treinreis is na de brexit overigens hetzelfde als op Schiphol. Je wordt minimaal 2 uur voor vertrek verwacht, er zijn wachtrijen voor de controles (douanes & veiligheid) en het reizen is daarmee net als met vliegen, dus vooral wachten. En de elektrische trein schijnt wel wat beter voor het milieu te zijn. Toch winst om zo te reizen. 

Wat heeft ons dit geleerd. Internationaal is  nog niet eenvoudig. Verschillende maatschappen, overstappen en gebrekkige aansluitingen in systemen en verbindingen maken het nog niet makkelijk. En dat terwijl de reis zelf best snel gaat. In 2 uur van Brussel naar het centrum van London. Met een hotel op 15 minuten van het treinstation is het best een goed idee om te treinen.

En de rest van het middag programma werk geleid door een zeer goede gids: Gavin Webb. We bezochten de Docklands en Canary warf. Een gebied waar een grote herontwikkeling heeft plaatsgevonden en waar het nieuwe financiële district van London is gekomen. Prachtige nieuwe en gevarieerde (hoge) gebouwen en natuurlijk ook een goed restaurant. Heerlijk gegeten bij Burgers & Lobsters.


Geen opmerkingen: