donderdag 3 november 2022

Weer naar huis

Nu nog naar huis schreef ik in de vorige post. Oftewel van Jakarta naar Elst zien te komen. Dit is best een lange afstand en ik moet overstappen op Singepore. De oorlog in de Oekraine zorgt er ook voor dat er wat omgevlogen worden. De rechtstreeks route kan niet genomen worden. Maar als reiziger is het vooral een kwestie van wachten, zitten en wat eten en drinken. Jakarta airport liep ik om 16.00 uur lokale tijd binnen en een dag later om 9.30 uur lokale tijd was ik thuis in Elst. Dus 17,5 uur + 5 uur tijdsverschil geeft een totale reistijd van 22,5 uur. Dus van deur tot deur binnen een dag.

Toen mijn vader in 1950 van Batavia (nu Djakarta) naar Groningen reisde (ook vliegen) was hij 4 dagen onderweg. Hij vertrok op 1 april  1950 om 9.30 uur van het vliegveld in Jakarta en was op 4 april rond 23.00 uur in Groningen. Met tussenlandingen in Bangkok, Calcucutta, Karachi, Basrah, Cairo en Rome. In Bangkok, Karchachi en Cairo was een overnachting (en diner) in het hotel. Het vliegtuig (een Douglas C54b) kon 's nachts niet vliegen en moest ook regelmatig tanken. De gegevens van deze reis zitten nog steeds in het familie archief. Zelfs de stoelindeling en de medereizigers zijn in het archief. Toch leuk om nog eens te zien met wie pa allemaal onderweg was.






Geen opmerkingen: