woensdag 6 september 2023

Glasgow - Global Ageing Conference 2023

Inmiddels werk ik bijna 12 jaar als zelfstandig adviseur en ben ik geen onderdeel van een bedrijf. Ik mis daarmee directe collegae om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen.
Maar ......, ik heb daar wat anders voor in de plaats. In Nederland ben ik betrokken bij verschillende netwerken zoals de Vastgoedmeesters, Care4Living, Societeit vastgoed en heb ik ook veel persoonlijke relaties waar ik kennis mee deel. Toen ik zelfstandige werd heb ik ook besloten om ook internationaal verbinding te zoeken met netwerken. Zo volg ik de conferenties van het GlobalAgeing netwerk (wereld) en EAN (Europees). Daarmee ga ik ieder jaar naar een 2-daags congres, dit jaar in Glasgow. En ook dit jaar mag ik weer een workshop verzorgen! Heel leuk om te doen en waardevol om zo kennis te delen. Morgen is het zover en geef ik een workshop aan circa 65 mensen die werkzaam zijn op verschillende continenten in de wereld. 

Dus vandaag is mijn doel om naar Glasgow te reizen. Bij de voorbereiding heb ik me afgevraagd met welk reismiddel ik zou gaan. Zou de trein een optie zijn? Of de elektrische auto? Op de boot? Welke oversteek? Of toch maar het vliegtuig. Om zoveel mogelijk over land te reizen moet je een forse omweg maken of met de boot van IJmuiden naar Newcastle. Ik vroeg me af wat de milieubelasting van een veerboot is? Met de trein zou betekenen met de eurostar naar London en dan veel verder. Een treinreis van 14 uur, best lang en ook nog duur. Uiteindelijk is het toch het vliegtuig geworden, een vlucht van 1,5 uur. Met de auto naar station Elst en dan met de trein naar Schiphol.

Ja, met de trein naar Schiphol. Als gevolg van wisselproblemen op het spoor ben ik overgestapt in Arnhem, Utrecht en Amsterdam Zuid. Omdat ik tijdig vertrok lukte het me om toch nog om op tijd op Schiphol te komen. En in de trein een paar Amerikanen gehulpen die moeite hadden om de Nederlandse omroepberichten te begrijpen hoe ze op Schiphol konden komen. Ze hebben me trouw gevolgd en op Schiphol een eigen weg gevonden. 

Op Schiphol had ik een timeslot voor de security oftewel ik kon gewoon doorlopen zonder te wachten. Alleen de douane duurde wat langer en in de rij nog even tijd voor een praatje. Sommige mensen bleken al gestrest als ze even bij de douane moesten wachten. Hoe is het mogelijk dat je dan kiest om met een vliegtuig te reizen. De reistijd bestaat grotendeels uit wachttijd! Op Glasgow was ik blij met mijn Europese paspoort. Hier zijn aparte loketten voor en die waren veel korter en sneller dan ' other pasports'. Er was net een A380 van Emirates geland, veel Aziaten hebben daar vast meer dan een uur voor in de rij gestaan. 

De tocht van Airport naar Glasgow city ging met de bus. Helaas niet elektrisch. Eigenlijk best passend in deze stad. Het is toch wel een wat oude stad waar vroeger veel (textiel) industrie was. De vergane glorie is nog overal zichtbaar en ook is er best wat armoede te zien. Mijn hotel kent geen armoede, prima vier sterren hotel aan de rivier. En het prachtige najaarszonnetje nodigde uit voor een mooie stadswandeling langs de rivier en door het centrum. Lekker biertje, later wat lasagne en voor het slapen gaan me nog even voorbereiden op de workshop van morgen. Misschien maar even televisie kijken om in de 'English mood' te komen. 


Geen opmerkingen: