donderdag 7 september 2023

Ouderenzorg, wat is de toekomst?

Vandaag is de eerste dag van de tweedaagse Global Ageing conferentie, een dag waarop de deelnemers elkaar willen inspireren. Ik heb er zin in. Uiteraard start de dag met een Engels ontbijt met eieren, spek en als je dit wilt witte bonen in tomatensaus, worsten en black pudding. Niet alles spreekt me aan dus ik neem uitsluitend waar ik zin in heb en er is voldoende. Een croissantje is toch ook heerlijk. Geef mij maar een frans ontbijtje!


Het congrescentrum is een halfuurtje wandelen. Een wandeling langs de rivier (Clyde) en met prachtig weer is dit een waar genot. Langs de rivier zijn veel vernieuwende projecten gerealiseerd en het congrescentrum is zo'n project. Een groot centrum met ruimte voor veel gasten. Er zijn dit jaar ruim 600 deelnemers van alle continenten van de wereld. De ochtend start met plenaire sessies en vooral de bijdrage van Sir Geoff Mulgan spreekt mij aan. Hij duidt het belang van een positieve visie op de toekomst. Zo'n positieve visie geeft energie voor veranderingen en een toekomstgerichte benadering van de ouderenzorg. Thema's in zijn verhaal sluiten volledig aan op mijn bijdrage. Leefstijlverandering moet leiden tot gezonder en langer leven en een kortere periode van een laatste zeer kwetsbare levensfase. Thema's zijn bijvoorbeeld bewegen, betekenis aan activiteiten, sociale verbinding en gezond eten. Naar mijn opvatting precies de zaken waar we aan moeten werken. En dan kan de ouderenzorg die gebaseerd is op een medisch model veranderen in een ondersteunings- en sociaal model. 

Aan het begin van de middag doe ik mijn 'ding'. Ik verzorg een workshop met als titel ' Future-Oriented Building Design for Citizens with Dementie Based on Inclusion in de Built Environment'. Het werd een workshop voor circa 65 personen van alle continenten. Van Zuid Afrika tot Amerika, van Schotland tot Italie, van Canada tot Australie. Erg leuk! Ik deel mijn ervaringen van verschillende projecten zoals Hart van Vathorst en 't Voorthuis. Mijn inspiratie slaat aan en we hebben boeiende gesprekken. Ook de ideeën die ik heb gehaald uit de blue-zones slaan aan. Lang niet iedereen blijkt dit te kennen en de inhoud spreekt aan. Oftewel ik krijg mooie reacties en het was daarmee een succesvolle workshop.

De eerste congresdag wordt afgesloten met een Civic Drinks Reception. Oftewel een uitnodiging om op een mooie plek een drankje met elkaar te drinken en meer mensen te ontmoeten en ervaringen te delen. In Schotland noemen ze dat ' storytelling' . Erg leuk! En tijdens het drankje is er een mooi koortje. De sfeer komt er goed in. En ook mijn nieuwe outfit heeft bekijks, ik val blijkbaar op. Ik krijg diverse complimenten over mijn 'bow tie'. In eerste instantie begreep ik niet waarover gesproken werd maar inmiddels heb ik dit kledingstuk aan mijn engelse vocabulair toegevoegd. 

De wandeling terug naar het hotel is een mooie bijkomstigheid. Een prachtige wandeling langs de rivier en gelijktijdig wat ontspanning. En het prachtige weer schijnt hier vrij bijzonder te zijn. Sommige Schotten zeggen dat dit zeer uniek is. Toch ook een mooie opbrengst van de klimaatverandering?  

Geen opmerkingen: