zaterdag 9 september 2023

Riverside museum en dan naar huis?

Het congres zit erop. Nog een klein uitstapje en dan naar huis. Ik heb besloten om me vandaag per fiets te verplaatsen en het museum Riverside te bezoeken. Om een fiets te huren moet je eerste een app - installeren en daarmee 5 pond betalen aan het fietsenbedrijf. Daarmee is de weg vrij om met de smartphone de fietsen (staan op vele punten klaar) te ontgrendelen en mee te nemen. En inderdaad de fiets die ik kies en inscan wordt digitaal ontsloten en ik kan op stap. 

Het is een mooi tochtje langs de Clyde, de rivier die door Glasgow. Vroeger een industriegebied met ook veel dokken, nu een herontwikkeld gebied met wonen, werken en ook een museum.  Het Riverside museum is een hypermodern museum met collecties historische voertuigen en ultramoderne interactieve displays. Er is een oude straat aangelegd met diverse winkels van vroeger. En daarvoor stalletjes met moderne meuk! Overigens best leuk om oude trams, motoren, auto's te zien. En uiteraard ook een nieuwe zoals de vernieuwde Tesla (herkenbaar!). 

Het gebouw van het museum is ook zeer bijzonder. Het gebouw werd in 2011 geopend en is ontworpen door de beroemde architect Zaha Hadid. Een oude bekende, ooit werkte ze bij een nederlandse architect (OMA) en zij werkte ook aan het nieuwe havenbedrijf in Antwerpen (de diamant). In 2015 ontving het museum meer dan een miljoen bezoekers en werd het de op vier na best bezochte attractie van Schotland. In 2013 werd het uitgeroepen tot Europees museum van het jaar. Oftewel, het was een leuk uitje. 

Daarna nog een fietsritje door Glasgow en na het oppikken van mijn koffer in het hotel naar de airport. De boardingkaart had ik eerder via de KLM-app geregeld. Vlak voordat ik door de security zou gaan ontving ik een dringend appje van de KLM. De vlucht bleek gecanceld. Wat nu? Maar niet door de security gaan en terug naar het incheckbalie. Daar blijkt inmiddels een lange rij, zonder enige voortgang. Vooralsnog werkt de digitale bereikbaarheid van de KLM niet en worden we overgeleverd aan de lokale afhandeling. 

In de wachtrij kom ik enkele bekende tegen. Ook de IsraĆ«lische afvaardiging op het congres bleek aanwezig. Zij willen via Amsterdam naar Tel Aviv vliegen. Helaas, geen vlucht dus dat gaat niet lukken. Uiteindelijk heeft de KLM binnen een uur iedereen op een andere vlucht geboekt, maar niemand vandaag. Er zijn namelijk geen vluchten. Ik ga morgen via London Heathrow naar Schiphol vliegen. Mijn IsraĆ«lische vrienden gaan nu morgen via Dublin naar Tel Aviv en een Engelse student die in Groningen studeert gaat via London City naar Amsterdam. Kortom, velen op een andere vlucht. Maar eerst een nachtje slapen op kosten van KLM in een airporthotel. Mijn vertraging wordt binnen 24 uur en dat met een vluchtduur van 1,5 uur. Maar als er geen vliegtuig gaat dan kan het even niet anders. Ben ik nu even vluchteling? Niet echt, want het is best een comfortabel hotel.   

Geen opmerkingen: