vrijdag 30 maart 2012

De afronding inzicht

Om 8.00 uur loopt de wekker af, pieper de piep. Het is tijd om op te staan en aan de gang te gaan. Ik start met een overleg met het technical team. Begin deze week hebben we een opdracht gegeven en daar zijn ze mee aan de slag gegaan. De resultaten worden vandaag teruggekoppeld en zijn een onderdeel voor het strategische plan. Er blijkt nog best wat discussie, maar langzamerhand ontwikkelen de contouren van het plan zich. Vooral het helder en smart krijgen van doelstellingen blijkt lastig.

Rond 11.00 uur vertrek ik vanaf het kantoor van Mary Joy naar de ambassade. Normaal zou deze reis een halfuurtje duren, maar ….. dit keer niet. De chauffeur pakt de route dwars door de stad. Hierdoor komen we helemaal vast te zitten in het verkeer rond de Marcato (Markt). Veel getoeter maar geen vooruitgang. Uiteindelijk probeert de chauffeur een short-cut te maken maar ook dit is niet succesvol. Na 10 minuten zijn we terug op dezelfde kruising. Veel te laat arriveer ik bij onze koninklijke ambassade. Met een Nederlands paspoort kom ik heel snel binnen en spoedig zit ik aan tafel met mijn contactpersoon. De ‘Deputy Head of Mission’ van de Embassy of the Kingdom of the Netherlands. Hij is goed op de hoogte en ik krijg waardevolle informatie. In het begin van de middag verlaat ik het ambassadeterrein. Mochten er overigens nog bezuinigingen nodig zijn dan is er misschien iets bij Buitenlandse Zaken te halen. Zolang het maar over de ‘eigen kosten’ gaat en niet ten koste van de armen in de wereld. Wie kan dat even aan de deelnemers van het Casthuisoverleg melden?


In de middag gaan we verder aan het werk met het strategisch plan. De sessies voor maandag en dinsdag hebben we voorbereid. En daarmee gaan we richting de afronding van mijn project hier in Ethiopiƫ. Ondertussen zijn er donkere wolken gekomen. Echte regenwolken! En om 18.00 uur breken de wolken en gaat het daadwerkelijk regenen. Het eerste water sinds september 2011!. Dit gaat hier over leven en dood, nu kan de natuur en dus de voedselproductie opnieuw verder. Eigenlijk had dit al twee maanden eerder moeten gebeuren en iedereen is bezorgd of deze zgn. korte regenperiode wel voldoende wordt. Als het goed is komen in juli/augustus de grote regens. Ik ben benieuwd hoe dit de komende dagen zich ontwikkelt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jan,

Je beleeft weer een heleboel! Zelfs met een UN wagen op stap. Fijn dat het regent na zo'n lange droge periode. 't Begint hier ook weer koud te worden. Nog een paar "vruchtbare" dagen toegewenst.
Groetjes vanuit Assen: Ineke