zaterdag 24 maart 2012

De derde en laatste congresdag

Vandaag is het zaterdag en ook op de eerste dag van het weekend gaat de conferentie door. Hier in Afrika weten ze wel wat werken is. Het is de bedoeling dat we om 8.30 uur starten en omdat de staf van Mary Joy over wat andere zaken wil overleggen starten het MT om 7.00 uur. Op dit tijdstip lig ik nog heerlijk onder de klamboe te slapen.  Om 7.30 uur begint er iets te piepen en ik schuif onder de klamboe uit. Een relatief koude douche, een malariapil, wat kleren en gelijk de koffer maar even weer inpakken. Het is de laatste dag op dit congrescentrum en dus moet alles weer mee. In het restaurant van de compound staat het ontbijt klaar. Omelet, salade, broodjes, beef, sapjes  en daarnaast wat andere onduidelijke items. Aan tafel wordt de koffie geserveerd, dit is uiteraard voor mij zeer belangrijk om op gang te komen. Ik neem genoeg maar niet teveel.

De stafmeting blijkt wat uit te lopen en rond 9.45 uur kunnen we de conferentie voortzetten. We nemen de hele ochtend voor de afronding van het programma. Vanochtend is de missie uitgebreid besproken. Het is een veel kortere tekst geworden. En daarmee krachtiger. De normen en waarden zijn aan de orde geweest en iedereen heeft ‘de eed’ afgelegd op deze bijgestelde set van normen en waarden. En de programma gebieden zijn besproken. En daarmee hebben we het maximale wat haalbaar was met deze groep bereikt. 

Na de lunch vertrekken we uit het centrum. Ik heb nog een tip gekregen om de Genesis Farm te bezoeken. Het is een grote boerderij die is opgezet door aan groep christelijke agrariërs uit Nederland, Polen en Amerika. Met de lokale tomtom (gewoon de weg aan voorbijgangers vragen) lukt het ons snel de locatie te vinden. Het blijkt een heel groen gebied en het is er druk. Het duurt even voor we de manager in charge vinden. Het blijkt een Ethiopier en de buitenlandse eigenaren zijn op redelijke afstand. Er is werkgelegenheid voor circa 600 jonge Ethiopiers. Een hele ‘keten ‘ projecten wordt gerealiseerd en verkocht. Zo zijn er 11.000 kippen (voor de eieren) en ruim 100 koeien voor melk en vlees. En de melk wordt verwerkt tot yoghurt. Ook zijn er konijnen en worden veel gewassen verbouwd. Zo is de keten van verbouw van voedsel voor mens en dier, via de dierhouderij en de verwerking tot en met de verkoop. Het lijkt me een erg mooi initiatief. Ook is het helder dat het christenen zijn, overal is de blijde boodschap te zien en te ‘voelen’. De inspiratie die de oprichters hadden komt nog steeds over bij een bezoek. Jammer dat er niet één van de nederlanders aanwezig is.

De weg terug naar Addis Ababa duur lang. Voor 45 km hebben we bijna 2 uur nodig. Het is zeer druk er blijkt een vrachtauto met pech op de weg te staan en het schiet zeker niet op. Onderweg passeren we nog de chinezen. Het is een zeer grote afgesloten locatie waar vast veel producten worden gemaakt. En waarschijnlijk gelijk geëxporteerd?! Rond vier uur ben ik weer bij mijn hotel. Dit is mijn thuis in Addis Ababa. Natuurlijk niet zo goed als in nederland maar voor de time being acceptabel.

Morgen is het zondag en dus ga ik me hierop voorbereiden. Via een contact bij ZOA heb ik de naam van een nabijgelegen kerk gekregen. Ik verwacht dat ze engelstalige diensten hebben en ga dus op onderzoek uit. Het blijkt een halfuurtje lopen en als ik het goed begrijp start de dienst om 5 uur (ethiopische tijd). En omdat een Ethiopier om 6.00 uur opstaat betekent dit dat ik er om 11.00 uur moet zijn. Net zo laat als morgen ook de dienst in Arnhem begint! Op de terugweg kom ik nog langs de lokale markt. Het lijkt wel koninginnedag met de vlooienmarkt. Veel mooie kleuren en veel kleding te koop.

Op de terugweg neem ik een cola’tje bij mijn stamcafe. Met uitzicht op een druk kruispunt geniet ik van het drukke verkeer en de langskomende mensen. Na verloop van tijd kom ik in contact met een andere bezoeker. Hij vraagt mij of ik het ‘levende water’ ken. Het blijkt een verwijzing naar Johannes 4:10 en zijn manier om in contact te komen over het evangelie. In de regel vraagt hij de bediening om ‘levend water’ en gaat daarmee een dialoog aan. Het is een geweldig man en hij vertelt geïnspireerd over zijn activiteiten en evangelieverkondiging. Er is vaak honger naar het evangelie en een tekort aan Levend Water en dus bijbels. Ik geef hem een bijdrage voor zijn arbeid en wens hem Gods zegen. Op één of andere manier krijg ik bijzondere mensen op mijn pad.
Ik eet in mijn hotel en ga proberen tijdig te slapen. Of het lukt weet ik niet graag wil ik nog wat skypen. Maar opnieuw blijken de internet verbindingen slecht, dus het wordt wat aanmodderen.

Geen opmerkingen: