vrijdag 15 april 2022

De laatste (ruim) 24 uur


De snelste en vaak makkelijkste manier om grote afstanden te reizen gaat met het vliegtuig. Maar, er zijn ook goede alternatieven. Deze autotrip is met een Tesla en is voor mij een experiment om te toetsen of deze manier van vervoer een prettige vorm van reizen is. Vandaag staat de thuisreis van Dublin naar Elst op het programma. Een reis van totaal 1.008 km. Een reis over de Ierse zee en de Noordzee. Daarmee dus ook 110 km  + 200 km varen.

In het hotel in Dublin is een Tesla Destination charge. Oftewel parkeer de auto (op de parkeerplaats van het hotel) en sluit de kabel aan. Een paar uur later is de auto helemaal opgeladen en het mooie is, je hoeft er niets voor te betalen. Met 80% laden kan ik vervolgens ruim 430 km rijden, ook in de praktijk. Genoeg om de veerboot op te rijden in de haven van Dublin en daarna ook nog een heel eind verder te komen. Om 8 uur vertrok de boot en met ruim 3 uur varen ben je aan de overkant in Holyhead (Wales). Dus vervolgens door Wales en ergens in de buurt van Birmingham maar weer een Tesla supercharge zoeken. Met een laadpaal van 150 kW is het opnieuw volladen van de accu zo gepiept. Het lukt maar net om binnen een kop koffie te nuttigen en de accu is weer vol!

Vervolgens de middag nuttig gebruiken en dwars door Engeland van west naar oost. Iets boven Cambridge nog even herladen en vervolgens is de haven van Harwich in bereik. De afstand Cambridge naar Harwich is niet ver, dus na de oversteek met de nachtboot van Harwich naar Hoek van Holland is de accu nog goed vol, ruim voldoende om de thuishaven Elst te bereiken. Vanaf Dublin dus 2x laden naar huis. Of vanaf Cambridge in één keer naar huis. 

Uiteindelijk was de roadtrip met de elektrische auto een geweldige ervaring. We hebben 2.914 km gereden in 11 dagen. Het totale stroomverbruik was 481 kW en is het verbruik dus circa 165 watt/km. Omdat de kosten van het laden in Ierland grotendeels gratis was, zijn de verbruikskosten voor de reis laag. Uitgaande van een normale prijs van € 0,23 / kWh bedragen de kosten € 0,038 /km. Elektrisch rijden is daarmee sowieso financieel aantrekkelijk.   


 

Geen opmerkingen: