vrijdag 27 september 2024

De laatste activiteiten in Athene

Gisteravond – of beter gezegd, vannacht – is het laat geworden. Het galadiner van het congres vond plaats op een locatie aan het strand, een uur rijden met de bus. In een feestelijke sfeer, met de gebruikelijke ronde tafelschikking, zat ik aan een van de vele tafels die het gala compleet maakten. Een live band speelde deels Griekse muziek en het eten was uitstekend. Ik ging echter vooral voor de ontmoetingen, en hoewel de muziek wat hard was voor mijn smaak, zorgden de gesprekken voor een mooie avond.

Aan mijn tafel zaten interessante mensen met wie ik goede gesprekken voerde. Zo sprak ik met een Griekse die in Brussel werkt en betrokken is bij de Europese Commissie, een Canadese die roostersoftware verkoopt in Europa en zelfs een beetje Vlaams spreekt, en een Zweedse die verpleeghuizen bouwt in Stockholm. Niet te vergeten Dan Livett, een Canadees die ik al wat langer ken en bij een overheidsinstantie in Vancouver werkt. Hij deelt mijn interesse in de leerprincipes uit de 'blauwe zone'. We hadden elkaar eerder die week al kunnen treffen, maar dat was toen niet gelukt. Het werd een gedenkwaardige avond.

Doordat het gisteravond laat werd, begon het congres vandaag iets later. Er was opnieuw een regeringsvertegenwoordiger aanwezig en ook vandaag waren er inspirerende sprekers. Het thema van de dag was werkgeverschap in de zorgsector: hoe kun je als zorginstelling een goede werkgever zijn? Twee bijzonder interessante presentaties lichtten dit onderwerp toe, waarbij het PERMA-model centraal stond.  PERMA staat voor vijf elementen die bijdragen aan welzijn: 1. Positive Emotions: Het ervaren van positieve emoties zoals vreugde, dankbaarheid en tevredenheid. 2. Engagement: Het volledig opgaan in activiteiten, waarbij je in een flow raakt en de tijd vergeet. 3. Relationships: Het hebben van betekenisvolle en positieve relaties met anderen. 4. Meaning: Het gevoel dat je leven zinvol is en dat je bijdraagt aan iets groters dan jezelf. 5. Accomplishment: Het bereiken van doelen en het ervaren van succes en meesterschap. In HRM wordt dit model vaak ingezet om een werkomgeving te creëren waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen en hun welzijn bevorderd wordt. Dit is vooral belangrijk in de zorgsector, waar het niet om targets, KPI’s en Excel-sheets zou moeten draaien. Zoals de bestuurder van Liebenau zei: "Als je goed voor je medewerkers zorgt, valt alles financieel ook op zijn plek, en dat geldt ook voor de cliënten."

Later volgde een interessante presentatie over arbeidsmigranten. Het verhaal werd vanuit verschillende perspectieven belicht: de kansen voor werkgevers, potentiële werknemers en landen, maar ook de ethische en morele dilemma’s kwamen aan bod. Politieke standpunten kunnen hierbij zowel deuren openen als sluiten. Dit is een onderwerp waar ik nog eens goed over ga nadenken.

Rond 15.00 uur kwam het congres ten einde. De inhoud was wederom inspirerend, zowel de presentaties als de ontmoetingen met andere deelnemers. Er vond een waardevolle uitwisseling van inzichten plaats, en velen, waaronder ikzelf, kijken al uit naar het volgende congres in Boston, in november 2025.

De rest van de middag en avond heb ik benut voor wat ontspanning. Met mijn huurauto maakte ik een tochtje langs de zuidkust van Athene. Het was een prachtige rit langs idyllische strandjes, en uiteraard kon ik het niet laten even een duik te nemen. Ook heb ik wat mooie foto's gemaakt. De route eindigde bij Kaap Sounion, een schiereiland ten zuidoosten van Athene.

Kaap Sounion is vooral bekend om zijn historische waarde, met de imposante Tempel van Poseidon als hoogtepunt. Deze tempel, gewijd aan de god van de zee, werd gebouwd rond 444 v.Chr. Vanaf de kaap heb je een spectaculair uitzicht over de Egeïsche Zee, en het is een populaire plek, vooral bij zonsondergang. Volgens de Griekse mythologie is het ook de plaats waar koning Aigeus van de kliffen sprong, in de veronderstelling dat zijn zoon Theseus was omgekomen. Dit gaf de Egeïsche Zee haar naam.

Na het bewonderen van de zonsondergang, reed ik terug naar mijn hotel. Google Maps werkte uitstekend, en het vinden van de weg terug was geen probleem. Wel moest ik goed opletten in het drukke verkeer van Athene, waar bijna de helft van de Griekse bevolking woont – zo'n 4,8 miljoen mensen. In het hotel heb ik nog even mijn socials bijgewerkt, voordat ik een laatste nachtje slaap meepikte. Morgen rond de lunch is het tijd om terug te vliegen. Deze reis zit er weer op. Het was een mooie en waardevolle ervaring.

Geen opmerkingen: