vrijdag 14 oktober 2022

Elke reis begint met een eerste stap

De wekker liep vroeg af, ik wil de eerste trein vanuit Elst nemen. De eerste stap is dus dit keer erg vroeg in de ochtend. En het gaat een lange dag worden. Het Schiphol advies geeft aan dat je 4 uur voor vertrek aanwezig moet zijn. Dus om 7.15 uur word ik verwacht. En dat betekent om 5.45 uur de allereerste trein vanaf Elst. En daarmee zijn de eerste stappen gezet. En er volgen vandaag (en morgen) nog velen. Het reisdoel voor vandaag is Malang en dat is totaal 15 uur vliegen en 2 uur autorijden en alles bij elkaar 6 uur wachten. Oftewel een reis van 23 uur en daarnaast nog 5 uur verder in de tijd. Een hele lange dag dus.

De stapjes naar Schiphol waren simpel en op de luchthaven ging het best snel. Een ticket van Singapore Airlines in de premium economie klasse zorgde ervoor dat we voor het inchecken van de koffer geen wachtrij hadden. Bij de security een kwartiertje en ook de douane viel reuze mee. Ik mocht het land uit zonder problemen, blijkbaar geen uitstaande boetes. Oftewel, ruim voldoende tijd om te shoppen. En omdat dit niet mijn 'ding' is, werd het koffie met een broodje. Daarna nog even schoonzus Gerdi opgezocht, zij vliegt vandaag voor HOPE naar Zuid Afrika. Een pointer van google-maps hielp met daarvoor de juiste stappen te zetten. Leuk om elkaar nog even te zien voordat de avonturen verder gaan.

Daarna wat stapjes naar de gate en vrijwel op tijd startte het boarden. De premium economie klasse is een mooi product. Net iets meer comfort (breedte en lengte van de stoelen) en nog wat andere voorzieningen maken dit een gunstig product voor intercontinentale reizen. De vliegreis van Amsterdam naar Singapore is bijna 12,5 uur en daarmee krijg je wel waar voor je geld. Vooraf de menukeuzes al ingevuld, dus ik wist wat ik kon verwachten. Hoewel ....., de kip was iets pittiger dan verwacht maar dat vind ik best lekker. Het vliegtuig kan ook niet meer de kortste/snelste route nemen, er zijn wat problemen in de regio Oekraine/Rusland. Dus de vlucht was iets zuidelijker langs Bulgarije, Turkije en richting India en Bangladesh. Sri Lanka maar rechts laten liggen. Iets later dan gepland komen we aan op Singapore Airport.

En dan maar opnieuw wat stapjes zetten. We moeten naar een andere terminal en dus ver lopen en ook nog in een treintje. Geen tijd om te shoppen, en gelijk door naar de gate. Een kwartiertje wachten en dan weer verder. Stapje voor stapje door opnieuw een security, dit keer bleek ik lood in de schoenen te hebben. Nadat ik de schoenen had uitgetrokken mocht ik gelukkig verder. En nu nog een vluchtje van Singapore naar Surabaya (2,5 uur). Onderweg nog een ontbijtje scoren en ondertussen zijn we overgegaan van de donderdag naar de vrijdag. Zonder noemenswaardige nacht. 

Na het uitstappen eerst een check op vaccinatie. Zonder scan wordt mijn QR code gelezen, bijzonder ....! Ik mag verder, dus het zal wel goed zijn. Ik krijg een groen briefje en dat lijkt me een prima kleur. Op het vliegveld moeten we nog even een visa-on-arrival regelen. Vooral betalen, de kosten bedragen een half miljoen rupies (500,000,=). 1 rupie (IDR) is euro 0,00, Dus gratis visum. Nee, IDR 500.000 is 37 euro. En de 3 euro terug levert me de eerste 56.000 rupie op. Ik mag verder en de koffers staan al klaar bij de band.

In de vertrekhal krijgen we een warm welkom (Selamat Datang) van de congregatie uit Malang. Nog even wat stappen zetten naar de auto, koffers inladen en een ritje van 2 uur van Surabaya naar Malang. We logeren in ' St. Willebrordus'  aan de Jalan Bridjen Slamet Riyadi 58. Een prachtig gebouw met een mooie binnentuin. En een prima kamer met alles wat nodig is. Bij aankomst stond het bier klaar en om in het ritme te komen hebben we ook geluncht. Nu bijkomen van de jetlag en het ritme in de lokale tijdzone overnemen. 

En mogelijk ben je benieuwd met wie ik op reis ben. Vanuit de fraters van Utrecht zijn dit Wilfred van der Poll (Overste religieushuis Nederland), Leo Ruitenberg (werkgroep toekomst fraterhuis Nederland), Anneke Wateler (accountmanager betaalkantoor) en haar echtgenoot Chris. Oftewel een gezellig gezelschap van 5 personen. En de eerste stappen voor een succesvolle reis zijn vandaag in een tweedaagse gezet. Op naar de volgende. 

  


1 opmerking:

Wilmanet Buitenhuis zei

Ha Jan, Mooie tijd gewenst. Ik zal af en toe met je meereizen;-)
groet Wilmanet