woensdag 12 oktober 2022

Indonesië, op reis met de fraters van Utrecht

In het voorjaar 2019 heb ik de opdracht ontvangen van de fraters van Utrecht om een plan op te stellen voor de afbouw in Nederland. In Nederland neemt het aantal fraters sinds de jaren '60 af doordat er geen instroom meer is. Maar in Indonesië is er nog steeds groei en sluiten jaarlijks nieuwe mannen zich aan. Het missiewerk dat begin 20e eeuw daar is gestart blijkt succesvol en ook het hoofdbestuur van de congregatie zetelt tegenwoordig in Malang (Oost Java). Inmiddels zijn de gebouwen in Nederland verkocht en wordt de service en zorg ingekocht op basis van het aantal bewoners. De afgelopen 3 jaar heb ik hieraan een bijdrage mogen leveren. In de corona-tijd was het niet mogelijk om hierover fysiek met het congregatiebestuur in Malang te spreken, maar nu de reisbeperkingen zijn afgenomen is het tijd hierover verantwoording af te leggen. Samen met een tweetal fraters uit Nederland, de administrateur en haar echtgenoot ga ik 3 weken naar Indonesië. Morgen vertrekken we!

We hebben de komende weken een intensief programma. De afstand naar Malang is bijna 12.000 km, dus een forse vliegreis met als eindbestemming Soerabaja (overstap op Singapore). Morgen om 11.15 uur vertrekt het vliegtuig van Singapore Airlines. En dan ook nog een eindje met de auto op Java. Uiteraard zijn daar de nodige overleggen met de congregatie en gaan we verschillende communiteiten bezoeken. In de 2e week is het plan om naar het eiland Flores te gaan en daar ook verschillende communiteiten (en de natuur) te bezoeken. 


Aan het einde van de reis gaan we naar Zuid Sumatra. Mijn vader heeft als dienstplichtig militair in 1947 - 1950 gediend in dit gebied. Ik heb het plan om daar ook rond te kijken en me daarmee een beeld te vormen hoe een 20-jarige man uit de klei van Groningen daar leefde. De reis ga ik afsluiten met een bezoek aan het ereveld Pandu in Bandung. En uiteraard verwacht ik onderweg veel van Indonesië te zien. Een land waar ruim 1,7 Nederlanders een emotionele band mee hebben. 

Reis je via mijn weblog mee op deze reis? Ik heb het voornemen iedere dag een update op deze weblog te publiceren. 

1 opmerking:

Anoniem zei

Goeie en mooie reis groetjes Coen en Cobi